Met illustere grootheden uit de geschiedenis als alleskunner Michelangelo en kunstenaar Caravaggio in haar achterhoofd, creëerde fotograaf Sabrina van den Heuvel haar nieuwste expositie Corpus Dei. Op basis van zelfgemaakte schetsen, stapels boeken, maar vooral door de perfecte verlichamelijking van het eeuwenoude Italiaanse schoonheidsideaal: een onbekend model, dat haar hart stal en plots ook weer verdween, maakte zij haar eerste serie met mannelijk naakt.
Veel had het niet gescheeld, of Van den Heuvel was na een periode als artist-in-residence bij The Dutch University Institute for Art History (NIKI) vol ideeën, maar met lege handen teruggekeerd uit Florence.
Lang bleef haar decor, bestaande uit zorgvuldig geselecteerde elementen leeg wegens het gebrek aan een echte muze die haar serie kon dragen zonder zich te laten vertroebelen door de aandacht en twijfel. Tot ze uiteindelijk, na een moment van bezinning, als een klein spiritueel wonder de drieëntwintigjarige Jacopo tegen het lijf liep. Een moderne vagebond zonder vast adres, die nooit eerder als model voor een camera had geposeerd.
Tijdens deze eerste ontmoeting vormde de taalbarrière tussen kunstenaar en model geen belemmering voor het beginnen van een professionele verliefdheid, maar of de jongen daadwerkelijk zou opdagen op de set wist ze lange tijd niet.
Haar Jacopo kwam, zag en wist een plek te veroveren in het door Van den Heuvel zorgvuldig gereconstrueerde decor. Met behulp van haar schetsen, spiegelde hij zich aan de ideeën van de Nederlandse kunstenaar. Dat zijn toenmalige vriendin de relatie beëindigde, toen zij zich niet kon vinden in de vaak weinig verhullende poses die Van den Heuvel voor haar model had geschetst, was dat voor Jacopo een extra motivatie om de samenwerking voort te zetten.
Wie de uiteindelijke expositie van Sabrina van den Heuvel bekijkt, zal gegrepen worden door de loomheid die de jonge Italiaan zo natuurlijk uitstraalt. Net als de hoofdpersoon Elio in de ijzersterke verfilming van het boek Call Me By Your Name door Luca Guadagnino, zie je hier geen geposeerde zelfverzekerd model, maar stroomt de kracht juist voort uit een alledaagse jongen die zich het moment bewust laat ondergaan. Precies zo had de fotograaf het voor ogen.
Wie vervolgens intensiever kijkt zal ook de grote invloed van licht en donker herkennen die Caravaggio, een groot voorbeeld van Van den Heuvel eeuwen eerder gebruikte om zijn werken te voorzien van de nodige mysterie.
In haar eerste serie met mannelijk naakt zorgde de onnavolgbare wegen van haar Jacopo voor een extra laag aan mysterie door vlak voor de opening van de expositie in Florence even plotseling te verdwijnen, als dat hij was verschenen. Toch was dat voor Van den Heuvel geen grote verrassing. Het was eerder het sluitende bewijs dat het lot zich uiteindelijk door niets laat beïnvloeden.
De expositie ´Corpus Dei´ van fotograaf Sabrina van den Heuvel is tot 18 september 2018 te zien bij X BANK in Amsterdam.