Merlijn Poolman en Mulu Glas ontwikkelden namens hun stichting deFAQ een postercampagne om aandacht te vragen voor diversiteit in de stad. De posters zijn komende week ook buiten de stad te zien. Op OOG TV, de stadszender van Groningen, zijn video’s te zien in de reclameblokken.

Bekrompen
Mulu is zelf te zien op een poster en in de video, naast Sharon die het syndroom van down heeft en een witte man die Jeffrey heet. Mulu komt uit Ethiopië en groeide op in een klein Gronings dorp. Hij is homoseksueel. “Hij krijgt soms heel positieve reacties, maar wordt ook wel eens heel bekrompen behandeld”, zegt Poolman.

Reden voor de poster- en videocampagne: “De gemeente vroeg ons iets te doen rond LHBT-acceptatie”, aldus Poolman. Maar hoe langer ze hierover nadachten, hoe meer ze het gevoel kregen dat het breder moest. “Het is altijd maar ‘de LHBT-community dit en dat’, maar we dachten: we zijn toch allemaal één grote community in Groningen?”

Kritiek
Niet iedereen is positief over de campagne. Dagblad van het Noorden peilde het sentiment op Facebook en Twitter. Enkele reacties: “Diversiteit? Waarin? En waar wordt het niet geaccepteerd dan? Wat is precies het probleem?” En deze: “Hiermee wordt de suggestie gewekt dat we racistisch of discriminerend zijn, terwijl we toch al jaren uitstekend met mensen van iedere afkomst kunnen samenleven.”

In een reactie zegt communicatieadviseur Jan TIlman, die namens de gemeente Groningen betrokken is bij de actie: “Groningen is een diverse stad en de acceptatiegraad is al hoog, dat klopt, maar je moet zoiets wel onderhouden. In gesprek blijven.”

Hier de video: