De organisatie van Belgian Pride in Brussel wil vooraf bij deelnemende organisaties, bedrijven en politieke partijen controleren of zij in de praktijk een sterk inclusiebeleid voeren. Wie zich wil inschrijven als deelnemer, moet daarom vanaf dit jaar een 'inclusiviteitsaudit' ondergaan. Daarnaast mogen commerciële merken niet meer deelnemen aan de Belgian Pride, tenzij ze zich inschrijven als werkgever. “Een gunstig en inclusief werkklimaat is namelijk een onmisbare stap om het welzijn van LGBTI+ personen te verbeteren”, meldt de organisatie.
“Om deel te nemen aan de Pride Parade moeten bedrijven, politieke partijen en organisaties voortaan een volledige inclusiviteitsaudit laten uitvoeren. Enkel wie voldoende scoort en dit kan bewijzen met voorbeelden uit de realiteit, mag meedoen. De doorlichting wordt uitgevoerd door onze onafhankelijke non-profitpartner Kliq vzw. Hierbij wordt ook een grondige analyse gemaakt van de externe communicatie van groepen en of deze al dan niet inclusief is”, aldus Laurent Mallet, voorzitter van The Belgian Pride vzw.
Door de inschrijvingsprocedure te wijzigen wil de Belgian Pride zichzelf blijven verbeteren. In het verleden werd de pride verweten dat het een te commercieel karakter zou hebben gekregen, en dat sommige deelnemers hun paradewagens gebruikten voor pinkwashing, om hun merk op een positieve manier te etaleren.
“We luisteren graag naar de feedback van deelnemers, partners, bezoekers en stakeholders, ook wanneer er kritiek klinkt. Dankzij de audit weten we dat alle deelnemers van de Belgian Pride onze waarden delen en respecteren en dat ze de LGBTI+ community steunen. Dit leggen we ook vast via een ondertekende overeenkomst en in een charter, net zoals vorige jaren. Met de politieke partijen zitten we samen om ervoor te zorgen dat ze hun beloften van vorig jaar nakomen en bekijken we wat ze ook in de toekomst nog willen verbeteren”, zegt Rachael Moore, lid van het bestuursorgaan van The Belgian Pride.
Pride Festival legt focus op ‘WeCare’
Tijdens de 25ste editie van Belgium Pride staan er meer dan 70 (partner) evenementen op het programma. Deze editie staat in het teken van mentale en fysieke gezondheid, onder de slogan ‘WeCare’. Het hoogtepunt wordt dit jaar opnieuw de Pride Parade met meer dan 80 deelnemende groepen en organisaties op zaterdag 29 augustus.
Wil je weten welke grote roze evenementen je dit jaar nog meer kunt bezoeken? Check dan onze Pink Planner 2020!
Foto: Marc Volders