Het begint al met de naam, maar er is veel meer bijzonder aan de Mitsubishi Eclipse Cross
Eclipse Cross, dat is bepaald geen dertien in een dozijn-naam.
Klopt. Eind jaren tachtig van de vorige eeuw introduceerde Mitsubishi de Eclipse, een kekke sportcoupé. Deze Eclipse, letterlijk vertaald ‘verduistering’, moest andere modellen uit zijn klasse in zijn schaduw zetten. Mitsubishi stofte deze naam weer af, plaatste er het woord Cross bij, en deed ons kennismaken met deze SUV.
Plaatst deze SUV zijn soortgenoten ook in de schaduw?
In elk geval onderscheidt hij zich wel in de forensenfile. Met name door zijn karakteristieke schuine dak achter. Dankzij dit designfoefje kan Mitsubishi dit model positioneren als een kleiner model dan de Outlander, terwijl beide toch op precies hetzelfde platform zijn gebouwd.
Met dit automatische versnellingssysteem voelt filerijden zo gladjes als een boottochtje in een spiegelgladde stadsvijver.
Zal deze Eclipse Cross de Outlander naar de kroon kunnen steken?
Zal ABBA ooit weer bij elkaar komen? Je weet het nooit. Maar een aantal jaar geleden bedacht Vadertje Staat een aantal belastingvoordelen, dat de Outlander voor eigenaren gelijkstelde aan een pot met goud. Dit leidde tot torenhoge verkoopresultaten. Deze belastingmaatregelen zijn echter weer fiks veranderd. Daarom zal niemand bij Mitsubishi ervan wakker liggen dat de Eclipse Cross nooit die verkoopcijfers zal evenaren. Toch is de Eclipse Cross zeker een uitblinker in zijn klasse. Alleen al vanwege al die vele goodies die je standaard bij het instapmodel zomaar cadeau krijgt. Voor een prijskaartje van rond de 37.000 euro heb je een gloednieuwe 1.5 turbomotor van 163 PK, een veiligheidspakket, bestaande uit actieve botspreventie, lane departure warning, zeven airbags en ook nog een smartphonelink met touchpad-bediening.
En hoe rijdt-ie?
Wie kiest voor de zogenaamde CVT-configuratie, is een heuse connoisseur, want hij kiest dan echt voor een fijnproeverstechniek. Dankzij dit automatische versnellingssysteem voelt filerijden net zo gladjes aan als een boottochtje op een spiegelgladde stadsvijver. Maar ook op volle kruissnelheid rijdt deze auto heerlijk rustig en kalm.
Kunnen we er ook goed mee op vakantie?
Wie graag op stap wil met een caravan, kan uitermate goed terecht bij dit model. De Eclipse Cross is goed voor minstens zo’n 1600 kilo aan trekgewicht. Vanbinnen blijkt deze lekker ruim. De stoelen achterin zijn verschuifbaar. Wil je richting de Mediterrané per se Nederlandse hagelslag, potten pindakaas, je volledige huisraad maar dan in plastic uitgevoerd en zakken piepers mee – dan is dat geen probleem. Die kunnen nog gemakkelijk naast de reguliere vakantiebagage. Want je schuift de achterbank naar voren en je hebt zeeën van ruimte.