De Volvo XC40 Recharge P8 is het eerste volledig elektrische model van Volvo. Dit is de volgende stap in het ambitieuze duurzame plan van het zweedse merk.
Voordat de auto werd uitgevonden, verliet het bruidspaar de trouwerij per koets. Daar werden blikjes aan vastgebonden – de herrie van de blikken zou de boze geesten verjagen zodat het gelukkige paar een ongestoord huwelijk kon beleven. Soms werd er zelfs door de bruiloftsgasten op potten en pannen geslagen om het bruidspaar nog meer voorspoed te wensen. Later zagen we de blikjes terug achter de trouwauto en inmiddels is deze traditie bijna vergaan. Maar de komst van de elektrische auto kan zomaar een comeback van deze traditie betekenen: de elektrische auto is natuurlijk veel stiller – die produceert geen motorgeronk waar boze geesten van terug kunnen schrikken. Wellicht kunnen oude tradities van pas komen om het liefdesgeluk te waarborgen.
De nieuwe Volvo XC40 Recharge P8:
Duurzame toekomst in een stroomversnelling
Een elektrische Volvo XC40? Is dat geen oude wijn in nieuwe vaten?
Je bedoelt te zeggen dat we de Volvo XC40 al heel lang kennen? Dit model is inderdaad al in 2017 gelanceerd, destijds met een conventionele brandstofmotor of als populaire plug-in hybride. Met succes. Want de auto behoort sindsdien tot de bestverkopende in Nederland. Nu is echter de elektrische variant gelanceerd. Vergelijk deze met de introductie van een nieuwe generatie mobiele telefoons. Uiterlijk ogen ze hetzelfde als de voorgaande generatie, maar functioneel zijn de verschillen groot.
Hoe herken ik deze XC40 mèt stekker?
Meest in het oog vallend is de dichte grille vóór. Wie goed kijkt op de achterzijde, ziet ook een badge met daarop de termen ‘P8’ en ‘Recharge’. De P staat voor ‘Pure’ en de 8 geeft aan dat dit het model met het meeste vermogen is. Later volgen er ook versies met iets minder vermogen. ‘Recharge’ gebruikt Volvo voor alle modellen met een stekker – dus ook de plug-in hybride.
Wat zijn dan wel grote verschillen?
De XC40 Recharge P8 is, samen met zijn broertje: de Polestar 2, de eerste auto met een ingebouwd Google Automotive systeem.Hierdoor heb je Google Play Store, spraakgestuurde Google Assistant, Google Maps en andere Google-diensten ter beschikking. ‘Google, breng mij bij de dichtstbijzijnde bakker.’ Een dergelijke zoekterm levert je veel sneller een lijst van adressen op voor je verse croissantjes, dan dat je een mobieltje aansluit op het infotainmentsysteem. Daarnaast heeft de display achter het stuur ook een eigentijdse upgrade ondergaan.
Wat kun je vertellen over het accupakket?
De actieradius volgens de WLTP-telling bedraag maximaal 418 kilometer. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat in de dagelijkse praktijk, afhankelijk van je rijgedrag en het weer, de range zo tussen de drie en vierhonderd kilometer schommelt. De elektrische aandrijving zorgt voor heerlijk soepel rijgedrag. De topsnelheid bedraagt 180 kilometer per uur. Deze begrenzing heeft Volvo ingesteld voor al zijn nieuwe modellen, als extra beschermingsmaatregel voor de inzittenden. De auto rijdt muisstil en reageert naadloos op het gas-, sorry, stroompedaal. Ook als je dit loslaat. Want dan remt de Volvo meteen sterk af. Dit heeft twee voordelen. De auto regenereert weer extra stroom. Bovendien hoef je niet meer het rempedaal te beroeren. Met One Pedal Drive geef je gas en rem je met één pedaal. Je rijdt dus met een minimaal gebruik van het rempedaal – het gaspedaal doet het meeste werk. Als je jouw voet optilt, remt de auto af tot stilstand, als dat nodig is. En zet je de XC40 in de Adaptive Cruise Control, dan merk je hoe deze het heft in handen neemt en zelfs meestuurt op de weg.
Gaan de accu’s niet ten koste van de laadruimte?
Nee, hij biedt zelfs meer liters opbergruimte dan de varianten met brandstofmotor. Beschouw deze bolide als een mobiele Billy-kast. De accu’s zijn in de bodem verwerkt. Op de plek waar voorheen de motor zat, biedt deze een flink kratje aan laadruimte. Achter is er ruim 410 liter ter beschikking. In het interieur tref je ook nog een hele reeks aan opberghandigheidjes. We noemen een pientere schuiflade onder de bestuurderstoel, waar je een laptop en tablet kwijt kan. Slimme gleufjes voor creditcards e.d. zijn er ook. De portiervakken bieden genoeg ruimte voor een kleine tas.
Volvo heeft het imago van veiligste automerk ter wereld. Hoe zit het met de duurzaamheid?
Het Zweedse merk heeft een hoog ambitieniveau. Volvo wil elk jaar een nieuw elektrisch model lanceren. In 2025 moet de helft van alle nieuwe modellen geheel op stroom rijden. De andere helft is dan voorzien van een hybride aandrijving. De fabriek in Gent, waar de XC40 wordt geproduceerd, werkt al geheel CO2-neutraal. Het Volvo-concern heeft een piketpaaltje geslagen in het jaar 2040. Dan wil het wereldwijd geheel energieneutraal produceren. Het zal ons niet verbazen als Volvo komende jaren niet alleen mondiaal wordt gezien als veiligste automerk, maar ook als meest duurzame.
De Volvo XC40 Recharge P8 is verkrijgbaar vanaf 55.495 euro.
Hoofdbeeld: Daniel Wolters (Studio Steez)