Jonnie Boer van driesterrenrestaurant De Librije zweert erbij, maar ook op theaterfestival De Parade kom je elke zomer wel een paar exemplaren tegen van de Big Green Egg. Leuk dat de horeca deze ovalen barbecue heeft omarmd, maar wat moet je er thuis mee?
Is het een schildpad? Een miniHulk? Een kunstwerk? Wie voor het eerst een Big Green Egg ziet. heeft geen idee wat voor ding het is. Een groen, keramisch, ovalen, pokdalig ei op pootjes. Pas als de dome (deksel) opengaat, blijkt het een barbecue te zijn. Met bovenop een luchtrooster. waardoor je de zuurstoftoevoer en daardoor de temperatuur exact kunt regelen. Eigenlijk een BBQ en oven tegelijk! Je krijgt perfecte garing en tegelijk een rokerig smaakje. Ik spreek uit ervaring want bij mij aan de kade heb ik groene asperges, verse sardines en een steak met een stuk ananas erbij geprobeerd: onvermijdelijk succes.
Houston, we have a BBQ
Dit buitenkooktoestel is een onwaarschijnlijk succesnummer gebleken, dat vanuit Nederland heel Europa verovert. Goedkoop is deze Rolls Royce onder de barbecues niet echt, maar door zijn topkwaliteit heeft deze Amerikaan met Japanse voorvaderen een grote groep fans verzameld.
Het begon allemaal in de jaren vijftig in Japan, waar de Amerikaanse marine-luitenant Ed Fisher kennismaakte met de kamado: een draagbare pot voor boven het vuur. Hij nam er een paar mee terug naar Atlanta, waar hij een winkel met Japanse flipperkasten (pachinko) opende. Dat liep voor geen meter, maar klanten vroegen wel naar die rare kookpotten. Alleen jammer dat ze snel kapot vielen.
als het goed genoeg is in outer space, dan ook voor een barbecue.
Toen beleefde Fisher zijn eureka-moment: hij ging op zoek naar een onverwoestbaar keramisch materiaal, en vond dat bij NASA. Als het goed genoeg is in outer space, dan kun je het ook voor een barbecue gebruiken. De rest is geschiedenis: Ed regelde een patent en bracht de Big Green Egg op de markt, fanatieke ‘eggheads’ (eikoppen) zorgden voor mond-tot-mondreclame en zelfs een eigenwijze Hollander besloot de Big Green Egg in Nederland op de kaart te zetten.
BBQ-comeback
Twintig jaar later is Wessel Buddingh’ importeur voor Europa. Hoe komt het dat de meeste Nederlandse en Vlaamse topchefs een Big Green Egg in de keuken hebben staan?
Per Zoom vanuit het Westlandse de Lier: “Ik kom zelf niet uit de horeca, dat is een moeilijke wereld om binnen te dringen. Op tuinbeurzen bereikte ik enkele fanatieke kokers, maar dat zette geen zoden aan de dijk. Een van mijn vertegenwoordigers was een chef, gothic met grote laarzen en leren jas. Toen hij aan de chef’s table in De Librije at, raakte hij in gesprek met Jonnie. Die vertelde dat hij barbecueën weer wilde terugbrengen in de professionele keuken, als kooktechniek. We hebben toen een demo gedaan en Jonnie heeft er direct vijftien gekocht. Vanaf dag één was hij een goede ambassadeur. Binnen een half jaar stonden onze modellen bij de top van de Nederlandse horeca. De foodies volgden daarna.”
Sterrenchef Sergio Herman vertelde me eerder: "Wow! Ik was gelijk verkocht. Dit is een slim stukje culinair gereedschap dat ik nog nooit eerder gezien had! Het is een barbecue, oven en rookoven tegelijk. Daarbij is de temperatuur heel zorgvuldig te regelen. Daar kan ik wel wat mee in mijn keuken, dacht ik meteen."
corona bleek vruchtbaar voor de big green egg.
Visionair met gunfactor
Importeur Buddingh’ vertelt over Big Green Egg-grondlegger Ed Fischer: "Hij is nu 87, nog in goede conditie, al is hij niet meer bij de dagelijkse zaken betrokken. Hij is een visionair met een gunfactor, die makkelijk mensen aan zich bindt. Gekscherend zei hij over zichzelf, dat hij iets goed gedaan moet hebben in een vorig leven. Hij ziet zichzelf als een magneet voor toevalligheden, heeft het gevoel dat dingen bij hem als een puzzelstukje in elkaar vallen. In Europa ervaar ik een beetje hetzelfde. Gaaf dat ik voortdurend weer nieuwe mensen tegenkom die het verhaal van de EGG verder helpen."
Buddingh’ beseft dat hij niet mag klagen over de coronapandemie, zijn bedrijf draait uitstekend. "Het is ongelooflijk. Maart 2020 stond de wereld op zijn kop. Met het managementteam overlegden we wat we konden doen in deze nieuwe situatie. Hoe overleven we? Maar de situatie pakte totaal anders uit. De apparaten vlogen de deur uit, niet alleen in Nederland, maar ook van Rusland tot Portugal. Mensen blijven (noodgedwongen) thuis en willen leuke dingen blijven doen. Men ging in en rond het eigen huis investeren, dat pakte fenomenaal uit voor ons. In lockdown in je tuin is er niets mooiers dan buiten koken. Onze ambassadeurs, de professionele chefs, hebben het minder getroffen. Veel mensen uit de horeca hebben een andere baan gezocht en nu zaken weer kunnen openen, is er een schreeuwend tekort aan vakkundig personeel. Restaurants hebben het zwaar gehad. De gevolgen daarvan zijn nog niet te overzien. Het gaat niet meer terug naar de oude situatie, maar wij blijven onze ambassadeurs ondersteunen."
Lees meer over Big Green Egg.