Samen met drie creators lanceerde entertainment platform TikTok de campagne #JouwSuperkracht, om de community uit te nodigen écht zichzelf te zijn. Winq sprak met de drie creators uit de campagne. Ken Doll (21) heeft meer dan 74.000 volgers.
“Voordat ik begon met drag maakte ik al make-upvideo’s. Op TikTok is er wat meer interactie met je volgers, dat spreekt me erg aan. Al vanaf het begin plaats ik vooral wat ik zelf leuk vind om te delen – bereik is daarin nooit mijn motivatie geweest. Het is voor mij vooral belangrijk om te laten zien dat ik mezelf ben. Binnen de lhbtq-gemeenschap duwen we mensen maar al te graag in een hokje, terwijl dat het niet makkelijker maakt. Ik wil graag aan de jongere generatie tonen dat dat niet hoeft. Zelf kwam ik op jonge leeftijd uit de kast, rond m’n twaalfde. Mijn ouders zagen het al aankomen, ik kom uit een open gezin. Het feit dat ik met make-up ging werken was wat moeilijker en voelde als een tweede coming-out. De Nederlandse dragscene is sinds de komst van Drag Race Holland wel een beetje verzadigd aan het raken. Ik heb het geluk dat ik een van de eerste Nederlandse queens op TikTok ben. Ik noem mezelf geen performer, ik heb ook nog nooit opgetreden. Het gaat voor mij vooral om de transformatie van Tim naar Ken Doll, en om die op social media te delen.
Als ik niet met social media bezig ben, studeer ik vrije tijd en evenementmanagement en ik heb een baantje op zaterdag. Het lijkt me te gek om fulltime met social media bezig te kunnen zijn en er echt m’n baan van te maken. Als ik negatieve reacties krijg is dat vooral van mensen die drag niet begrijpen. Dat vond ik vroeger lastig, ik trok het me heel erg aan. Het is schokkend om te zien dat het vooral jonge tieners zijn die haatdragende reacties plaatsen. Maar hoe meer je die krijgt, hoe minder het je boeit. Gelukkig krijg ik ook berichten van jongeren die willen weten hoe zij het best uit de kast kunnen komen, of hoe ze kunnen beginnen met drag. Ik ben zelf op jonge leeftijd door de Amerikaanse Drag Race in aanraking gekomen met drag. Het zou voor mij daarom echt een full circle-momentje zijn om aan Drag Race Holland mee te doen.”
Beeld: Tengbeh Kamara
Met de nieuwe campagne #JouwSuperkracht wil TikTok de LGBTQ+ gemeenschap vieren om wie ze zijn. Met persoonlijke verhalen van drie bekende Nederlandse creators Arunya, Ken Doll en Quinten, schijnt de campagne een licht op hun evolutie en nodigt de community uit om hetzelfde te doen. Om de campagne kracht bij te zetten heeft TikTok een filter ontworpen en bijpassende muziek van Hanna Batka, vanaf vandaag zijn deze te vinden op het platform. De campagne is op TikTok de komende weken te volgen via #JouwSuperkracht.