Andreas Gran is creatief directeur bij het Zweedse sportmodelabel Björn Borg. Met de campagne ‘Be Proud. Be You.' vraag het merk aandacht voor een inclusievere sportwereld. De campagne ligt Andreas na aan het hart. “Wij hebben als merk een maatschappelijke plicht de sportwereld inclusiever te maken”
1) Waarom komen jullie met een Pride-campagne?
“Gelijke rechten zijn voor zowel Björn Borg als voor mij erg belangrijk. Met deze campagne willen we laten zien dat we achter de queergemeenschap staan. De sportwereld is namelijk nog lang niet altijd inclusief. Zo zijn er nog steeds nauwelijks topsporters uit de kast. Veel sporters durven niet volledig zichzelf te zijn, achten dat zelfs onveilig. Daar willen we iets aan doen. In het kader van de ‘Be Proud. Be You’-campagne organiseren we een tweedaags evenement in Rotterdam waarbij we dieper ingaan op inclusiviteit in de sportwereld. Daarbij spreken we bijvoorbeeld met bekende namen uit de sport- en modewereld, zoals AZ-supporter Bowi Jong en model Gia Bab. Daarnaast hebben we een smakelijke samenwerking met de mensen van Poké Perfect, die voor ons een speciale regenboog poké bowl hebben samengesteld."
2) Hoe denk jij dat het komt dat professionele sporters zo zelden uit de kast komen?
“Vooropgesteld: queer personen zijn niet slechter in sport. Het is denk ik een combinatie van de sfeer in de kleedkamers en het gejoel van supporters op het veld. Als ik naar mezelf kijk, stopte ik vanwege dat homofobe klimaat met tennis. Ik zat in de kast en wist nog niet wie ik was en wat ik wilde. Ik ging situaties uit de weg waar ik het mikpunt van spot kon worden. Daar wilde ik niet aan blootgesteld worden.”
3) Hoe is het om als queer persoon bij een sportmodelabel te werken?
“Het voelt voor mij als een veilige omgeving. Ook al werken er niet veel queer mensen, er heerst een fijne sfeer. Veel van mijn collega’s dragen vol trots de ‘Be Proud. Be You’-kleding met regenboogvlaggen.”
“Ik had ingeschat dat hetero collega's me zouden beoordelen, dat bleek een verkeerde aanname”
4) 2021 was een belangrijk jaar voor jou: je besloot je coming-outverhaal te delen met je collega’s bij Björn Borg. Hoe was dat?
“Ik deelde mijn verhaal eerst met een leidinggevende. Die vond het zo sterk dat hij me vroeg het met al mijn collega’s te delen – in totaal 350 mensen, dat was er spannend. Ik had ingeschat dat hetero’s me zouden beoordelen, dat ze ervanuitgingen dat ik niet goed zou zijn in sport, ik beoefen nu namelijk weer tennis en CrossFit. Dat bleek een verkeerde aanname. Veel collega’s waren ontroerd en kwamen naar me toe om te vertellen hoe knap ze het vonden dat ik over mijn coming-out vertelde. Het was een bijzondere dag.”
5) Wat betekent Pride voor Björn Borg?
“Dat je jezelf durft te zijn en niets minder accepteert. Iedereen moet kunnen zijn wie hij, zij of hen wil zijn. Ik vind dat wij als merk de maatschappelijke plicht hebben daarbij te helpen.”
De gehele opbrengst van de verkoop van de 'Be Proud. Be You.'-collectie gaat naar stichting Pride and Sports. Nieuwsgierig geworden? Ga dan snel naar de website van de Bijenkorf.
Pride Rooftop Workout
Op zaterdag 18 juni om 19.30 uur organiseert Björn Borg in het kader van Roze Zaterdag een speciale Pride Rooftop Workout op het dak van de Bijenkorf in Rotterdam.
Wil jij hierbij zijn? Winq verloot 5x2 kaartjes. Stuur om kans te maken een mail naar redactie@winq.nl o.v.v. 'Rooftop Workout'.