In de jaren nul van deze eeuw was de kijker een beetje klaar met sitcoms die gingen over gezinnetjes en de bijkomende (puber-)problemen. Met Modern Family waagden de makers de gok door maar liefst drie gezinnen in een comedy te situeren, waarvan één koppel gay was. Tv- en cultuurduider Matt Baume legt uit waarom de serie zo interessant was.
De gemiddelde sitcom ging over een standaardgezin met twee of drie kinderen die allerlei huis- tuin- en keukendingen meemaakten. The Cosby Show en Growing Pains zaten aan de zoete kant van het spectrum, net als Alf en Who’s the Boss (die weliswaar geen standaard gezin vormden met in het geval van Alf een alien als huisgenoot en bij Who’s the Boss ging het om een alleenstaande moeder en haar mannelijke hulp in de huishouding). Roseanne en Married with Children schudden de boel een beetje op door een arm gezin te portretteren met een grofgebekte moeder (in het geval van Roseanne) of een parodie op een gezin neer te zetten (Married).
Modern Family: drie gezinnen
Na Will & Grace was Modern Family de tweede show bij een grote zender waarin een gaykoppel centraal stond. Naast Mitch en Cam, dat gaykoppel dus, was er de gescheiden vader met zijn veel jongere vrouw en de zus met haar klungelige man en drie kinderen. Door die drie gezinnen naast elkaar te zettten, kwamen de makers met een nieuwe vorm. Daarbij was er nog een noviteit: tussen de scènes door bespraken de personages hun toestanden met de cameraman, à la de Dagboekkamer in Big Brother.
Kritiek
Op Mitch en Cam kwam vanuit de lhbtq-gemeenschap kritiek omdat met name Cam een standaard clichénicht neerzette met alle flamboyante handgebaren en gilletjes van dien. En ook: de andere stellen knuffelden erop los, maar Mitch en Cam raakten elkaar nauwelijks aan. Vanuit de conservatief-rechtse hoek klonk een ander, veel kwalijker geluid: Modern Family zou ‘de Amerikaanse gezinscultuur langzaam vergiftigen’ door afwijkende gezinsvormen te normaliseren.
Zoen
Tv- en cultuurkenner Matt Baume legt het allemaal nog eens uit op zijn YouTube-kanaal. Hij vertelt over de petitie van fans om Mitch en Cam een keer in beeld met elkaar te laten zoenen, en komt met voorbeelden uit As the World Turns waarin een soortgelijke scène zat die vernietigend werd beoordeeld door conservatieve nieuwszenders. Of die keer dat zanger Adam Lambert met zijn keyboard-speler zoende en de beelden daarvan werden geblurred.
In seizoen twee was het zover, in een aflevering die toepasselijk The Kiss was genoemd. Dit en meer is te zien in de onderstaande video.