De tijd dat stewardessen verplicht in kokerrok door het gangpad flaneren is voorgoed voorbij, tenminste: als het aan Virgin Atlantic ligt. In een nieuwe reclamecampagne presenteert de luchtvaartmaatschappij de nieuwe uniformen, waarbij de crew, de piloten en het overige personeel zich kan kleden op de manier die hun gender het best weergeeft.
Vivienne Westwood heeft de nieuwe kledingcollectie voor Virgin Atlantic ontworpen. In de nieuwe campagne presenteert Michelle Visage de uniformen. Te zien is hoe sommigen kiezen voor een rode rok, anderen voor een rode broek en weer anderen voor een strak donkerkleurig pak .
Individualiteit
Virgin Atlantic had onderzocht wat er zou gebeuren als het personeel hun individualiteit meer zou mogen omhelzen. 49% zei dat hun geestelijk welzijn erop vooruit zou gaan, 65% werd er blijer van en 24% dacht dat de werkomgeving er beter door zou worden.
Vanaf nu daagt het personeel dus nog wel een uniform, maar op de manier zoals iedereen dat zelf wil. Ook kunnen ze ervoor kiezen om een badge te dragen met de juiste aanspreekvorm.
Michelle Visage
Michelle Versage vertelt aan Attitude: “Als moeder van een non-binair kind en als bondgenoot van de lhbtq-gemeenschap vind ik het heel belangrijk dat Virgin Atlantic zich isnpant om de inclusiviteit onder haar mensen te vergroten. Mensen voelen zich sterk wanneer ze dragen wat hen het beste vertegenwoordigt. Dit genderidentiteitsbeleid stelt mensen in staat om te omarmen wie ze zijn en volledig zichzelf te kunnen zijn tijdens het werk.”
In 2019 kreeg het cabinepersoneel al de vrije keuze om wel of geen make-up te dragen, net als het dragen van een broek of platte schoenen. Later werden ook de restricties voor zichtbare tatoeages opgeheven.
Bekijk hier de campagnevideo.