Een tragedie voor hondenliefhebbers: automobilisten die hún best friend fur ever onbedoeld achterlaten in een kokende auto. Daar heeft Volvo nu een oplossing voor gevonden.
Een auto in de brandende zon kan snel veranderen in een kleine oven. Is het buiten bijvoorbeeld 25 graden, dan kan binnen een uurtje in een auto die in de volle zon staat de temperatuur oplopen tot zo’n veertig graden. Te veel mensen halen het in hun hoofd om kleine kinderen in de auto achter te laten of, nog veel vaker, hun huisdier.
Dat moet afgelopen zijn. De ingenieurs van Volvo hebben een interieurradar ontworpen die nauwkeurig en gevoelig genoeg is om de kleinste bewegingen op sub-millimeterschaal te detecteren. Zoals die van een slapende peuter of een ademende hond. Voor alle zekerheid is de interieurradar ook in de kofferbak doorgevoerd, waarin zich mogelijk nog de nieuwe hamster in zijn kooi bevindt, zojuist opgehaald en bijna door zijn nieuwbakken baasje vergeten, op een warme zomerdag. Het nieuwe interieurradarsysteem zal standaard worden ingevoerd in de nieuwe volledig elektrische Volvo EX90, die op 9 november wordt onthuld. Daarna zal het ook in andere nieuwe Volvo-modellen worden ingebouwd.
Met sensoren in de hoofdconsole, de leeslampjes in het dak én in de kofferbak is dit systeem het eerste dat sub-millimeterbewegingen in het hele interieur van de auto kan detecteren. In feite zijn er radars in de hele cabine verspreid. Wanneer de bestuurder na het uitstappen de auto probeert te vergrendelen, wordt het interieurradarsysteem geactiveerd. Als er een persoon of huisdier wordt aangetroffen, blijft de auto ontgrendeld en verschijnt er een herinnering om de cabine te controleren op inzittenden.
Maar soms kan het natuurlijk juist de bedoeling zijn om de labrador heel even op de achterbank achter te laten en snel even een Winq te scoren bij de Primera. Echter: zo’n boodschapje kan ook ineens langer duren want ze hebben ook heel mooie schrijfwaren in de Primera, en kleurrijk pakpapier dat om aandacht schreeuwt. Hier heeft Volvo eveneens een oplossing gevonden: het klimaatsysteem van de auto kan ingeschakeld blijven als Snuf in de cabine worden gedetecteerd, om het comfort te verbeteren. In dat geval vergrendelt de auto wel. Het systeem blijft actief zolang de accu voldoende batterijpercentage heeft. Dit kan het risico op een hitteberoerte (of bevroren pootjes in de winter) helpen verminderen. Zelf nadenken lijkt iets van het verleden te worden, dat doet Volvo voortaan voor je.
Ga voor meer informatie naar volvocars.com/nl/safety-in-mind/innovations/