Marijke Helwegen, waar kennen we haar ook alweer van? Ze brak door als boegbeeld van Robert Schoemachers kliniek voor cosmetische chirurgie met teksten als ‘Lipjes getuit, borstjes vooruit’ en ‘You’ll never get a second chance to make a first impression’.

Societyvrouw van het jaar

Marijke was een graag geziene gast op feesten en partijen en sloeg geen haringparty over. Ook zat ze regelmatig te oreren bij Business Class van Harry Mens, op het laats vooral over schol, een ondergewaarde vis waarvoor zij ambassadrice was.

In 2005 werd Marijke uitgeroepen tot Societyvrouw van het jaar en in de jaren daarna had ze haar eigen programma op TV Utrecht waarin ze de glitter en glamour in die provincie verkende. In 2019 won ze de Loden Leeuw voor meest irritante BN’er in een reclame, voor een anti-inbraakstrip.

Pareltjes

Zo’n acht jaar geleden ging Marijkes eigen YouTube-kanaal van start. Veel van haar video’s zijn minstens even irritant als die Loden Leeuw-commercial, maar er staan ook een paar pareltjes tussen. Zo adviseert ze cola-drinkers om daar vooral mee te stoppen (het is slecht voor je) en het goedje te gebruiken als bloemenvoeding of om je wc mee schoon te maken.

In een andere video komt Marijke letterlijk uit een kast om in haar wekelijkse ‘Vragenvuur’ antwoord te geven op een vraag van een jongere. In dit geval is het de veertienjarige Max. Die wil weten op welke wijze hij zijn coming-out het beste kan organiseren. Hij is bang om gepest te worden, en vraagt Marijke om hulp.

Grindr 

Die weet wel raad, want ze heeft zelfs Grindr op haar telefoon. De berichten stromen binnen: “Ben ik over the top of ben ik bottom?” Of: “Ik betaal je veertig euro als ik op je pruik mag zitten.” Maar dan volgt er ook nog serieus advies voor haar ‘duifjes’. Dat luidt als volgt: “Always be yourself, unless you can be an unicorn.” Tja.

Dit en meer is nog altijd te vinden op het YouTube-kanaal van Marijke. Hier de twee filmpjes die we hierboven hebben besproken, plus nog een paar extra.