De Winq Culture Award gaat dit jaar naar schrijver Pete Wu en regisseur Char Li Chung, voor het boek en de gelijknamige theatervoorstelling De bananengeneratie. Daarmee zetten zij Aziatische Nederlanders, zowel queer en niet queer, in de schijnwerpers. “Onze verhalen zijn op veel plekken te lang onzichtbaar geweest.”
Met zijn debuut De bananengeneratie gaf schrijver Pete Wu een waardevol en persoonlijk inkijkje in de levens en worstelingen van Chinese Nederlanders. Regisseur Char Li Chung bewerkte het boek voor Theater Oostpool tot een sprankelend portret van de Oost-Aziatische Nederlander.
Queer & Aziatisch
Pete: “Ik schreef De bananengeneratie omdat ik wilde zorgen voor een grotere, bredere representatie van mensen zoals ik. Voor het boek interviewde ik andere Nederlanders met Chinese ouders, maar ik deel ook mijn eigen verhaal. Mijn zoektocht naar wat het betekent om een Chinese Nederlander te zijn, en naar welke rol mijn homoseksualiteit daarin speelt. Ik ben een niche binnen een niche.”
Ontdekkingstocht
Veel andere Aziatische Nederlanders herkenden zich in Petes debuut, onder wie Char Li Chung. “Ik val net als Pete op mannen en ben vierde generatie Chinese Nederlander, mijn overgrootvader kwam in 1923 vanuit China naar Nederland. Het lezen van het boek was voor mij een ontdekkingstocht. Ik leerde veel, zowel over mijn Chinese achtergrond, als over het Aziatische queer perspectief.”
“Aziatische Nederlanders zijn op veel plekken te lang onzichtbaar geweest”
Persoonlijk theater
Char Li wist meteen dat hij het boek wilde bewerken tot een voorstelling. “Petes missie is een bredere representatie van Aziatische Nederlanders. In het Nederlandse theaterveld bestonden nauwelijks verhalen die dat perspectief vertegenwoordigden. Voor de toneelbewerking hebben we Petes boek gebruikt als gids; zijn inhoudelijk journalistieke werk vormde het frame. Aan de hand daarvan hebben vijf fantastische spelers met Oost-Aziatische roots – de meesten queer – hun persoonlijke verhalen verteld. Ze hebben als het ware hun eigen leven tot theater gemaakt.”
Theatertherapie
De voorstelling, die vanaf 30 augustus dit jaar wordt hernomen, was een enorm succes. Char Li: “Ik heb nog nooit iets gemaakt wat zoveel losmaakte bij het publiek. Na afloop waren de spelers en ik in de foyer haast een soort gesprekstherapeuten; mensen deelden massaal hun eigen verhaal. Ik heb ook nog nooit zoveel mensen van kleur in de zaal gezien, dat leidde bij de acteurs soms tot tranen. Net zoals het publiek eindelijk zichzelf op het podium gerepresenteerd zag, herkenden de spelers zichzelf voor het eerst in de zaal.”
Meer ruimte
Pete en Char Li kijken reikhalzend uit naar alle verhalen die uit het boek en de voorstelling gaan voortvloeien. Pete: “Ik ben blij dat ik niet meer de enige ben die zich hiermee bezighoudt: Aziatische Nederlanders zijn op veel plekken te lang onzichtbaar geweest.”
Char Li: “Ik ben blij dat we ruimte hebben kunnen creëren: elk onderwerp dat Pete en ik aanraken in ons werk verdient nog honderd andere verhalen.”
Winq Culture Award
Van een boek tot het witte doek: kunst kan een krachtig inkijkje bieden in een andere wereld. Deze award is voor een verhaal of cultureel initiatief dat een unieke kijk biedt op de kleurrijke complexiteit van de regenboogfamilie.
Beeld: Dario & Misja
Video: Roy Schepers en Emma Pot
Visagie: Mila de Jong en Bianca Fabrie
Deze avond werd mede mogelijk gemaakt door Hivos, Hooghoudt, Mini, PwC en United Airlines.