Dolly Parton had in de jaren tachtig haar eigen showprogramma vol zang, dans en gezellig geklets. In de eerste aflevering komt ze op in een bubbelbad, om vervolgens in een glitterjurk ‘I’m Bubbling Over’ te zingen. Wat volgt is een heerlijke flashback naar vervlogen tijden vol camp en kitsch, met schoudervullingen, luipaardprint en overal neongroen.
Dolly Parton riep ooit: je moest eens weten wat het kost om er zo goedkoop uit te zien. Maar in het openingssegment ziet de zangeres slash presentatrice er juist heel rijk uit, met haar glitterjurk, dito oorhangers en een glimmend diadeem in haar wijduit geföhnde krullenkapsel. Alles sparkelt with joy.
Eerste kledingwissel: schoudervullingen, gouden kokerrok
Om vervolgens haar publiek blij te maken met een dode mus: “We hebben Bruce Springsteen gevraagd voor deze eerste aflevering”, gevolgd door applaus. “Maar hij komt niet.” Door naar de reclame en de eerste kledingwissel. Nu heeft Dolly een getailleerd zwart glimmend jasje aan met schoudervullingen tot aan het plafond, gecombineerd met een gouden kokerrok. De krullen zijn plotseling ook verdwenen.
We zijn nu beland in een huiskamerachtige setting, waar ineens wordt aangebeld. Wie is daar? Het is pianist en acteur Dudley Moore, volgens Dolly een echte ‘sweetie’. Samen trekken ze een fles bubbels open, waarna ze hem om acteeradvies vraagt. Aan het einde van het ‘gesprek’ citeren ze samen Shakespeare en leidt Dudley Dolly naar een vleugel, om een mopje voor haar te pingelen.
Rugsluier met middeleeuws hoedje
Het sketchje waarin Dolly een worstelshow bijwoont, hebben we overgeslagen, want niet zo interessant. Het enige leuke daaraan is de trouwjurk die Dolly ineens heeft aangetrokken, met een middeleeuws aandoend hoedje en een rugsluier.
We zijn weer terug in de studio, alwaar Dolly weer een ander kleedje heeft aangetrokken en een a capellagroepje met haar meezingt. Ze wordt geflankeerd door twee mannen met matten in hun nek, dat die ooit nog eens hun comeback zouden maken, hadden we een paar jaar geleden ook niet kunnen bevroeden.
Minijurk met luipaardprint
Na de samenzang kondigt Dolly de toen nog niet omstreden Pee-wee Herman aan, die grappig probeert te doen met een pratende stoel. Dolly heeft intussen een pittige minijurk aangetrokken in luipaardprint met een matching haarband. Ze zingen samen een duet en daarna is het klaar met de malligheid.
Want daar staat Dolly ineens in een sober decor, met om haar lichaam een zwarte fishtail dress en in het opgestoken haar een dramatische strik van tule. Dit betekent: serieuze ballad, of wat in omroepjargon ‘Dolly zingt een Mooi Lied’ wordt genoemd.
Van top tot teen in neongroen
Maar kijk eens wie er na het tigste reclameblok ineens opduikt? Niemand minder dan Oprah Winfrey. 1987-Oprah was toen net een jaartje bezig met haar Oprah Winfrey Show, dat in het begin nog een soort relshow was in de stijl van Jerry Springer. Maar daarover komt Oprah niet kletsen, ze is in een sketch te zien als casting director, waarbij Dolly auditie komt doen voor Porgy and Bess. De outfit: van top tot teen in neongroen. Oprah wijst haar af, omdat ze ‘de verkeerde kleur heeft’ voor de rol. Dus wat doet Dolly? Die komt doodleuk terug in een rood jurkje.
Inmiddels zitten we op 31 van de 47 minuten. Wat krijgen we nog meer: Dolly met een enorme parelketting, een countryliedje op gitaar (het bekende ‘Coat Of Many Colors’), het mattenkoortje komt nog een keer terug, iemand uit het publiek wil weten hoe ze zoveel gewicht is kwijtgeraakt (door gewoon alles te eten, huh?), en aan het eind komt Oprah terug om samen met een gospelkoor iets christelijks te zingen.
I Will Always Love You
Dolly besluit haar show met een oproep tot vergeving (dat is niet alleen goed voor de ander maar ook voor jezelf) en het zingen van ‘I Will Always Love You’. The end.