Het is 1989 als Madonna bekendmaakt dat haar vierde studioalbum op het punt staat te verschijnen, Like a Prayer. Nadat ze relletjes had veroorzaakt met ‘Like a Virgin’ (in een bruidsjurk rolde ze over het podium tijdens de allereerste MTV Awards in 1984) en twee jaar later met ‘Papa Don’t Preach’ (iets met een ongeplande tienerzwangerschap, ‘but I’m keeping my baby’), zou je denken dat merken wel twee keer nadenken voor ze een sponsordeal aangaan met een controversiële artiest.

Sponsordeal

Maar eind jaren tachtig is dat precies wat Pepsi deed met Madonna. De zangeres kreeg 5 miljoen, waarvoor het colamerk een commercial terugkreeg met Madonna in de hoofdrol. In een reclamespot van een dikke minuut was haar nieuwe single ‘Like a Prayer’ voor het eerst te horen. Te zien is hoe Madonna een jong meisje aanmoedigt een wens te doen, waarna ze danst in een zwarte bustier.

Dat Madonna niet lang daarna met een video kwam vol brandende kruisen, een heilige tot leven wekte en de liefde met hem bedreef in een kerk, en passant racistisch politiegeweld aan de kaak stelde en dat met name de rooms-katholieke kerk haar meer dan ooit verguisde, was voor Pepsi de reden om zich terug te trekken uit de sponsordeal. De reclamespot werd al na één dag van de buis gehaald.

125 jaar Pepsi

Hoewel de commercial telkens opnieuw opduikt op YouTube, heeft Pepsi onlangs besloten om de spot na 34 jaar uit de mottenballen te halen. Ter gelegenheid van het 125-jarige bestaan van het colamerk was Madonna’s Pepsi-commercial weer eenmalig te zien, in een reclameblok tijdens de MTV Video Music Awards op 12 september.

Daarnaast is de commercial nu te vinden via het officiële YouTube-kanaal van Pepsi. Helaas niet de volledige, maar een ietwat ingekorte versie. Dus de lange hebben we er zelf maar even bijgezocht.