Ruim vijftig jaar na haar optreden in het Koninklijk Theater Carré, keert Marlene Dietrich terug naar Amsterdam. Op donderdag 1 november kruipt de Britse acteur Peter Groom in de huid van de bekendste Duitse vrouw ter wereld. The Amsterdam Storytelling Festival wordt groots geopend met Dietrich: Natural Duty, een show die gaat over Dietrichs leven aan het front in de Tweede Wereldoorlog. Dietrich: Natural Duty onderzoekt de vele manieren waarop je kunt strijden voor vrijheid. Of dat nu in een galajurk, uniform of als man met een pruik is.
Peter, je verhuisde op je zeventiende van Newcastle naar Londen om te gaan studeren aan de Guildford School of Acting. Was het je roeping om acteur te worden?
“De keuze om naar de toneelschool te gaan maakte ik intuïtief. Als kind was ik altijd bezig met acteren en dansen en ik vond het heerlijk om te performen. Ook vind ik het erg fijn om op het podium een verhaal écht te kunnen vertellen aan mensen.”
Heb je altijd al een show in drag willen doen?
“Eigenlijk is dit balletje per toeval gaan rollen. Sinds twee jaar ben ik bezig met drag. Het begon met een optreden tijdens een nieuwjaarsfeestje. Iemand vroeg me of ik als Marlene Dietrich iets wilde doen.”
En dat optreden voelde zo goed dat je besloot om er een show van te maken?
“Als kind vond ik Marlene Dietrich al interessant. Als ik naar haar foto’s keek, raakte ik begeistert door die koele blik in haar ogen. De meeste sterren uit die periode hadden zachtaardige uitstraling, maar zij leek wel van staal.
Ik begon over haar te lezen en kreeg bewondering voor de manier waarop zij haar politieke standpunten uitdroeg en hoeveel ze opofferde van haar persoonlijke vrijheid om te strijden voor rechtvaardigheid. Die kant van haar heb ik ook in me en die schreeuwde om naar buiten te komen.”
Waarom denk je dat Dietrich 26 jaar na haar dood nog zo’n krachtig en tijdloos symbool is van vrijheid en liefde?
“Tegenwoordig willen beroemdheden graag normaal gevonden worden. Ze zijn op de bühne of het witte doek iemand anders dan in hun privéleven. Dietrich is een legende geworden omdat ze heel bewust een imago creëerde, waarbij ze een hoge mate van professionaliteit wilde uitstralen. Als ze in de openbaarheid trad, voldeed ze altijd aan het glamoureuze beeld dat mensen van haar hadden. Toen ze vond dat ze haar imago niet meer in stand kon houden, trok ze zich terug binnen de muren van haar appartement en heeft niemand haar meer gezien. Tot aan haar dood en al die jaren erna kennen we dus alleen maar het perfecte plaatje van Marlene.”
"Ik wil mensen een spiegel voorhouden: wie ben je en aan welke kant van de scheidslijn sta je als het erop aan komt?"
Je hebt het vooral over de periode tijdens de Tweede Wereldoorlog waarin ze afstand deed van haar Duitse staatsburgerschap en meevocht aan de kant van de Amerikanen. Dat moeten hartverscheurende jaren voor haar geweest zijn.
“Zij droeg bij aan het bombarderen van Berlijn terwijl haar eigen moeder nog in die stad woonde. Er zijn verhalen bekend die vertellen dat ze tegen familieleden streed die zich aan de andere kant van de loopgraven bevonden. Dat zijn keuzes van leven en dood, maar ze hield zichzelf voor dat Hitler de oorlog zou gaan winnen als ze niks zou doen.”
Had je de show ook kunnen maken zonder drag?
“Dietrich begreep de kracht van 'verkleden' als geen ander. Zelf speelde ze ook met haar mannelijke en vrouwelijke kant en ze zag het als politieke daad om in een mannenkostuum op te treden. Als je naar mijn show kijkt, zie je dat ze al haar politieke standpunten uitdroeg met behulp van haar uitstraling en kleding. Uiteindelijk kijk je naar een man in drag, wat ook weer een diepere lading dekt.
Ze wist wat het betekende om je tegen Hitler te keren en dat deed ze publiekelijk. Ze marcheerde aan het front als Marlene Dietrich, dus als het Hollywood icoon dat ze zelf creëerde. Dus als ze met de troepen marcheerde, deed ze dat met make-up op en haar kapsel netjes gekapt, eigenlijk in drag dus. Ze stond daar als Dietrich de filmster, omdat ze begreep hoe belangrijk dat was voor de soldaten. Zij werden door haar geïnspireerd en zagen haar als symbool.”
Wat wil je je publiek vertellen met Dietrich: Natural Duty?
“Ons politieke landschap wordt gepolariseerd en in Dietrich: Natural Duty hou ik mensen een spiegel voor. Wie zijn ze zelf en waar staan ze voor als het erop aan komt? Aan welke kant van de scheidslijn staan ze dan? Ook verken ik de verschillende manieren waarop de strijd voor vrijheid geleverd kan worden. Of dat nu is door een galajurk of uniform te dragen of als man met een pruik op.”
Dietrich: Natural Duty van Peter Groom is te zien tijdens de opening van The Amsterdam Storytelling Festival op donderdag 1 november om 21.30 uur.
Meer informatie en kaarten voor de show vind je hier.
Coverbeeld: Monir El Haimar