Maandelijks nemen we een nieuwe auto met je door. Dit keer: de Lexus LC 500
Japans autodesign, dat klinkt als de Surinaamse luchtmacht…
Das war einmal, dat er uit het land van de rijzende zon even onverwoestbare als onooglijke auto’s kwamen. Op de tekentafels van Nippon verschijnen nu prachtige modellen. Kijk maar naar de Mazda’s van de laatste tijd, of die trits swanky Lexus-crossovers. Met de Lexus LC 500 levert het premium-merk van Toyota een uitdagende sportauto af, die je echter even op je in moet laten werken.
Hoezo?
Naarmate je er langer in cruist, oogt-ie steeds ravissanter. Carbon, glas en metaal komen bij elkaar in een visuele symfonie. De achterkant is bijna net zo geprononceerd als de kont van de iconische voetballer Cristiano Ronaldo en de achterlichten lijken Lexus’ antwoord op de Tilburgse kermis. In de voortrein (mooi woord) kijkt de gigantische grille je even minzaam als wellustig aan met twee koplampen (met vette leds, dat spreekt) die als ufo’s in het metalic-universum zweven.
Wat doet deze wagen met mijn persoonlijke mindset & marketing?
De Lexus LC 500 is geen liefde op het eerste gezicht, maar na een paar etmalen gaat-ie aan je kleven. Neem dag drie. Je tijdelijke Airbnb-buren hebben je ’s nachts wakker gehouden, terwijl er op je werk een belangrijke pitch op je wacht. Toch kan je ’s ochtends bij het zien van je Lexus geen glimlach onderdrukken. Deze auto maakt jou in één keer een celebrity, hier achter het stuur zal je nooit een ambtenaar worden. In de file kijkt iedereen naar je op en bij het tanken willen wildvreemden een praatje met je maken.
De achterkant is bijna net zo geprononceerd als de kont van de iconische voetballer Cristiano Ronaldo.
Hij ziet er ingewikkeld uit. Is-ie dat ook vanbinnen?
Nee, hij is superfunctioneel. In je solitaire positie achter het stuur ontdek je steeds weer nieuw hightech-toepassingen. In modale auto’s besef je binnen tien minuten hoe alles rolt, maar deze LC 500 is harder to get. De vergelijking met een Dreamliner-cockpit is legitiem. Overal bedieningselementen en zelfs een touchpad om diep in alle slimme menu’s te penetreren. Hello, Kitt…
Niet onbelangrijk, hoe is de rijbeleving?
Waar je bij reguliere sportauto’s elk dubbeltje op het asfalt voelt, daar is de LC 500 opvallend comfortabel geveerd. De stoelen geven een lekker lage en sportieve stuurpositie en zitten alsof ze een hernia kunnen genezen. Qua segment valt deze slicke bolide meer in de categorie Gran Turismo, in één keer doorknallen naar Sicilië!
Fijn. En kan dat een beetje snel?
Goed, die koppen wij graag in. We temden de V8, waar precies 477 paarden in de stal trappelen. Logisch dus, dat je in vier minuten van Amsterdam Centrum naar Zandvoort scheurt. Nou ja, hij doet 0 tot 100 kilometer per uur in iets van vijf seconden. Leuk voor jou, uitdagender voor het milieu. Gelukkig is Lexus hybride-baas en kan je hem ook krijgen als LC 500h, die net zo swingt maar iets voordeliger is dan die 166.000 euro die je moet aftikken voor die V8. Maar goed, dan heb je ook een instant classic. Geloof ons.