Maandelijks nemen we een nieuwe auto met je door. Dit keer: de Volkswagen Touareg.
Goed, dit is dus de nieuwe Touareg, maar wat is er dan precies nieuw? Deze Touareg is écht anders. Neem de looks. De designers in Wolfsburg hebben hem iets langer gemaakt en vooral: iets lager, waardoor deze SUV er pardoes stukken atletischer, leniger en slanker uitziet. En o ja, de achterwielen sturen inmiddels ook mee. Dat is fijn in krappe parkeergarages, want het blijft een lel van een bolide.
En vanbinnen? Daar is het nog meer hightech, zo met die hagelnieuwe Innovision Cockpit, oftewel twee gigantische aan elkaar geplakte iPads, waarmee je tal van slimme opties kunt bedienen. Zo kun je tegenwoordig – alsof je in een KLM Triple-7 zit – een stabiliteitsmeter tevoorschijn toveren, die aan kan geven dat je vrij scheef tegen een bergmassief hangt. Want laten we vooral niet vergeten dat deze enorme Volkswagen een klimgeit en pakezel tegelijk is. Geen ongebaand pad is een hindernis voor deze Touareg.
En hoe rijdt dat? Geloof het of niet: zeer comfortabel. De nieuwe luchtvering in de Touareg is ook state of the art en zorgt ervoor dat je niet klappertandend op rotsweggetjes rijdt. Je kunt hem naar wens in veel standen zetten via een draaiknop met handige icoontjes, zoals een woestijn met cactus, een berg, sneeuw en natuurlijk ook een snelweg. Want ja, asfalt zal 99 procent van de tijd de ondergrond zijn.
Wat is dan het nut van zo’n auto die lachend door het laatste oordeel heen rijdt? Eh, dat dus, en tsja... Als je op karate zit, hoef je in het openbaar niet steeds tikken en klappen uit te delen. De wetenschap dat je het kán, is al genoeg. Je communiceert die skills non-verbaal, waardoor je bijna een organisch overwicht creëert op de rest van de mensen. Vertaal dit naar deze SUV van VW en je begrijpt ons punt: deze straalt non- verbaal kracht en souplesse uit. En tuurlijk, je zit ook lekker hoog in deze chique zilveren koets uit Duitsland.
Welke motor zit erin? Gewoon een diesel, hoe onhip die tegenwoordig ook mag zijn. En dan meteen een dikke 3.0 V6, die deze kolos bijzonder gretig kan voortstuwen. Een perfecte krachtbron, alleen wordt-ie daarmee in Nederland wel wat duurder. En nu wil je natuurlijk weten: hoe duur?
Ja, lijkt me niet onbelangrijk. De kale versie komt op 80.000 euro. De versie die je wil– met de cruciale opties – zit rond de ton. Veel geld ja, maar je wordt wel verwend met onder meer stoelmassage en een discreet inklapbare trekhaak.
100.000 euro voor een VW! Da’s juist voor veel mensen een pre. Je hebt een auto van premium-kwaliteit, gecamoufleerd met dat altijd geaccepteerde VW-logo!