Sleets? Welnee. Mini verveelt nooit. Ook niet na zestig jaar. De onlangs gelanceerde Hammersmith edition is de volgende in een lange reeks van opvallende verschijningen.
Bestond er eigenlijk een tijd voor de MINI? Ja, je zou bijna die vraag stellen. Want voor veel Nederlanders behoort MINI van jongs af aan tot het gezichtsbepalende straatmeubilair. Al in 1959 werd de stamvader gelanceerd en behoorde sindsdien tot een van de meest opmerkelijke en succesvolle modellen ooit. Die populariteit wordt nog eens versterkt omdat vele beroemde wereldbewoners sinds de lancering gratis reclame maken voor de auto. Denk bijvoorbeeld aan Steve McQueen, Enzo Ferrari, Mr. Bean, Ed Sheeran, Madonna en het Beatles-trio Ringo, George en Paul.
Het zijn vooral de achterlichten, in Union Jack-uitvoering, die de afkomst verraden.
Waarom is er geen MINI-moeheid ontstaan? Waarom is Engelse drop nog steeds populair? Vanwege de vele varianten. Om die reden verveelt MINI nooit. Ja, vanaf het ontstaans-jaar tot en met 2000 bleef het model in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie. Maar toen nieuwe eigenaar BMW het heft in handen nam, ontstond er een confettiregen aan nieuwe modellen en uitvoeringen. In 2001 begon dit met een hatchback en daar kwam een cabrio bij, al snel gevolgd door een verlengde hatchback onder de naam Clubman – toen nog heel anders dan de Clubman van nu. Toen de SUV’s groeiden in populariteit, bleek MINI ook groot te kunnen denken en lanceerde de uit de kluiten gewassen Countryman en Paceman. De sportieve familieleden dragen de naam MINI Cooper S (175 pk) en de MINI John Cooper Works (211 pk). In dit rijtje noemen we ook nog even, hoewel niet meer in productie, de Roadster, Coupé en Paceman. Natuurlijk moet in de huidige stekkerfile ook de elektrische MINI worden genoemd, die onlangs werd gelanceerd en vanaf 7 maart in de showroom te bewonderen is.
Heeft de zestigjarige jubilaris nog meer in petto? ‘Graag net zoals de vorige keer.’ Als een zestigjarige man bij de kapper zit, verwacht je eerder zo’n opmerking, dan het verzoek om een coupe à la Ryan Babel of Mario Balotelli. Maar de designers van MINI kiezen dan juist wel voor de verrassende coupes. Zo verbaasden ze ons nu weer met de komst van de zogenaamde MINI Hammersmith Edition. Speciaal samen-gesteld voor Nederland. Een zeer sportieve Cooper S-uitvoering, verkrijgbaar voor alle MINI-varianten. Dus als drie- en vijfdeurs, als cabrio, als stijlvolle Clubman en als avontuurlijke Countryman.
Hoe herkennen we deze MINI Hammersmith? Hammersmith is een wijk in Londen. Het zijn vooral de achterlichten, in Union Jack-uitvoering, die de afkomst verraden. Andere eyecatchers zijn het Cooper S-logo en de dubbele uitlaten. Ook de grote velgen, achterspoiler en het lichte panoramadak maken deze MINI tot een opvallende verschijning en met de JCW-aerodynamicakit is deze MINI wel echt extra dik. Om een lang verhaal kort te maken: deze MINI is wederom binnen verrassend groot. Het Hammersmith-interieur kenmerkt zich verder door de lekker ‘sporty’ ogende zogenaamde John Cooper Works leren sportstoelen. Ook fraai is het lederen beklede stuurwiel met rood stiksel. Daarnaast vind je standaard de flippers om de sportautomaat soepeltjes handmatig te bedienen. De kenmerkende ronde vormen op het dashboard zijn gebleven. In deze uitvoering bieden ze plaats aan onder meer een kleuren touchscreen met Apple Car Play. Kortom, heel veel MINI-plezier.
De Mini Hammersmith edition, vanaf 41.990 euro.