Heeft de nieuwe Mazda MX-30 net zo’n hoge verslavingsfactor als de voorgaande modellen van het Japanse merk?
Wat is de overeenkomst tussen een koper van Mazda en een zwaan? Beide zijn enorm trouw. Een zwaan blijft doorgaans zijn hele leven bij zijn partner. Dat een Mazda-koper dit zo lang zal doen bij Mazda, is overdreven. Maar in vergelijking met alle andere autoclientèle is deze wel het meest verknocht aan het merk. Uit een onderzoek eerder dit jaar van vakblad Automotive blijkt dat maar liefst 83 procent van de Mazdakopers opnieuw inkopen doet bij de dealer van hetzelfde merk.
Waar ligt dat aan? Mazda is een merk dat altijd zeer goed scoort in de betrouwbaarheidscijfers. Bovendien verrassen ze jaar in jaar uit de consument met mooi ontworpen modellen. De MX-30, die deze zomer is gelanceerd, lijkt een auto met dezelfde verslavingsfactoren. Deze is een absoluut sieraad voor het oog. Eyecatchers zijn de overhang boven de koplampen en de coupe-vormige daklijn. Meest opvallend echter zijn de fraaie suicide doors, die tegengesteld van elkaar openen.
Mazda onderscheidt zich door de auto met een minimum aan accugewicht uit te rusten.
Vreemde naam, ‘suicide doors’. Waar komt dat vandaan? Toen we ons nog met de koets voortbewogen, gingen deze deuren voorwaarts open. Logisch dat de eerste ontwerpen van de auto’s dit overnamen. Maar toen de mobielen steeds harder konden, nam de angst toe dat inzittenden zomaar naar buiten konden worden geslingerd. Vandaar de naam en vandaar ook dat fabrikanten kozen voor het huidige deursysteem.
Hoe oogt de MX-30 vanbinnen? Net zo verrassend? Ook hier tref je zaken aan die je als ervaren rijder niet gewend bent. Wat te denken van kurk in de (zwevende) middenconsole, veganistisch leer en stoffen bekleding van PET-flessen. In het reguliere rijtje vallen alle beschikbare internet-, veiligheids- en cruisesystemen die een bestuurder zich heden ten dage als rij-assistent kan wensen.
Is deze auto elektrisch? Ja, de MX-30 is zelfs de eerste elektrische boreling van Mazda. Veel andere autofabrikanten zijn het Japanse merk al voorgegaan. Mazda onderscheidt zich door de auto met een minimum aan accugewicht uit te rusten. Deze keuze zorgt voor een verminderde aanslag op het milieu. Ook reageert de auto hierdoor heerlijk licht op het stuur. Nu biedt de MX-30 een actieradius van 200 kilometer. Al met al meer dan voldoende voor het dagelijks autogebruik. De gemiddelde Nederlandse forens verbruikt voor zijn dagelijks woon-werkverkeer namelijk niet meer dan zo’n vijftig kilometer. Tuurlijk, het kan zijn dan je soms wat meer kilometer nodig hebt, maar dan is een halfuurtje bijladen genoeg.
De Mazda MX-30 is er vanaf 33.990 euro.