DS? Hoe zat dat ook alweer? DS kenden we ooit als de Snoek, die Citroën onthulde in 1955 op de Autosalon van Parijs. Deze DS blijft het ultieme design voor veel autofanaten.
De Snoek ontwikkelde zich tot het rijdend statement voor architecten, dirigenten, kunstschilders en topjournalisten. Maar ook bijvoorbeeld als de staatsmobiel van de Franse president. De auto verwierf een bijna goddelijke status, nadat deze het leven redde van president Charles de Gaulle in de jaren zestig. De auto werd bij een aanslag met kogels doorzeefd. Eén band werd lekgeschoten. Maar dankzij het hydraulisch systeem, waarbij de auto op drie wielen verder kan rijden, werd het leven van De Gaulle gered.
Waarom missen we de toevoeging ‘Citroën’ bij het merk? Citroën besloot de status van dit icoon te benutten en het als onafhankelijk premium merk in de markt te zetten. Sinds 2015 lanceert DS elk jaar een nieuw model. Dit jaar is het de beurt aan de DS 9.
Is deze DS 9 een waar familielid? De ontwerpers van de Snoek zullen trots vanuit de hemel naar beneden kijken. Want de DS 9 straalt dat typische uit, wat ook de Snoek had: Franse grandeur. En dan hebben wij het niet over banlieue-grandeur, maar over de grandeur, finesse en comfort die nog steeds heersen in het Parijse zevende arrondissement. De auto is van limousine-formaat, bijna vijf meter lang. Vóór doemt een enorme grille op. De twee lichtunits daarnaast zijn de hoeders van een aantal schone slapers, in de vorm van lichtkristallen. Als de auto wordt gestart, ontwaken in elke unit deze lichtkristallen, keren zich om, geven een knipoog en schijnen dan de wereld in. Overigens vormen deze kristallen een visuele déclaration d’amour naar de consument. Bij voortduring komt dit kristaldesign terug bij de DS 9. Zoals bijvoorbeeld te zien is in de ruitvormen in het bevallige achterlichtduo.
De snoek verwierf ooit bijna een goddelijke status door het leven te redden van Charles de Gaulle.
Familieleden erven meer dan uitstraling, namelijk ook lichaamskenmerken. Zien we die nog terug? Jazeker, de chromen strip voorop de motorkap en de zogenaamde positielampjes op de flanken achter, zijn erfenissen van de Snoek. Hetzelfde geldt voor de achteras. Die is smaller dan de vooras.
Wat schuilt er onder de motorkap? De energie waarmee deze grande dame zich voedt, komt deels uit de stekker, deels uit de pomp. DS biedt drie hybride motoren. In het eerste kwartaal van 2021 wordt afgetrapt met de DS 9 E-Tense 225. De E-Tense 360 volgt later als een 4x4 versie. De E-Tense 250 rijdt het langst op stroom, voordat de benzinemotor het overneemt: namelijk 60 kilometer.
Hoe oogt het interieur? De toekomstige eigenaar waant zich binnen als De Zonnekoning in het kasteel van Versailles. Volop pracht en praal. De DS 9 is rijkelijk voorzien van leer en alcantara. Meest opvallend is het B.R.M.180-klokje, dat automatisch weg klapt als de auto wordt afgesloten. Het design van de kristalvorm is weer terug te vinden in de startknop, in het digitale instrumentarium achter het stuur en in knoppen en schakelaars. Achter kunnen de inzittenden ook volop rekenen op luxe en comfort. Speciaal is de rechtervoorstoel. Met één druk op de knop kan die nog eens extra naar voren worden bediend, zodat nog meer beenruimte ontstaat voor de passagiers op de achterbank. Een extra reden voor Macron straks om de DS9 te kiezen om na een dag hard werken de vermoeide presidentiële benen te strekken.
De DS 9 is voorjaar 2021 leverbaar. Prijzen zijn nog onbekend.