In de aanloop naar het Eurovisie Songfestival heeft Rotterdam iets leuks bedacht: een wereldwijde Swingalong die zoveel mogelijk mensen met elkaar verbindt. Fans van het festival dansen op virtuele wijze mee in de havenstad, met digitale trucs en projecties.
De hele wereld kan ondanks alle reisbeperkingen via sociale media meedansen met de Rotterdam Swingalong. Het is een dance challenge waarbij de Swingalong videoclip centraal staat. In deze video wagen bekende én onbekende Rotterdammers zich aan een pakkende dans op verschillende Rotterdamse locaties.
Onder andere de Rotterdamse metro, de Floating Farm en circulaire broedplaats BlueCity zijn het decor van deze videoclip die daarmee een kenmerkende Rotterdamse uitstraling heeft. Tegelijkertijd is de clip, onder meer door de uitgesproken outfits en aankleding, overgoten met een echt Songfestivalsausje.
Doe zelf mee met de Swingalong
De clip nodigt uit om zelf ook mee te doen met deze dance challenge en een eigen #SWINGALONG versie te delen via verschillende social media. Dat kan onder meer met een speciaal filter voor Instagram en Facebook waarbij het met behulp van een 360-graden view mogelijk is om te dansen op de Rotterdamse locaties uit de videoclip.
Op die manier wordt het ‘dansvirus’ steeds verder internationaal verspreid en maken mensen wereldwijd kennis met de stad Rotterdam.
Levensgrote projecties
Daarbij wordt in de week rondom het Eurovisie Songfestival een selectie van dansende mensen levensgroot geprojecteerd op een Rotterdamse locatie met iconisch uitzicht over de Maas: het World Port Center.
Deze projectie wordt vervolgens gestreamd via de campagnewebsite, zodat mensen overal ter wereld zichzelf kunnen zien dansen ‘in’ Rotterdam en het op hun beurt ook weer zelf kunnen delen.
De makers
Rotterdam Partners sloeg voor deze campagne de handen ineen met HUNTED Agency, Zuiver Media en verschillende Rotterdamse makers. Zo is de choreografie in handen van Dalton Jansen en Luciano Hiwat, creëerden David Vunk & De Likt de bijbehorende track en zijn Vilain & Gai in samenwerking met Logocomo verantwoordelijk voor de styling en het set design.
Meer weten over de Rotterdam Swingalong-campagne? Ga naar www.swingalong.eu.