Dit is géén auto. De Concept Recharge van Volvo is een verzameling van ideeën voor de toekomst van het sympathieke merk en van de auto-industrie. Volvo heeft zich voor de komende jaren ambitieuze doelen gesteld: in 2025 is de helft van het aantal verkochte nieuwe auto’s volledig elektrisch, vanaf 2030 maakt het merk alleen nog maar elektrische auto’s. In 2040 wil het bedrijf volledig klimaatneutraal produceren.
Volvo is toch vooral een veilige auto?
De oprichters van Volvo zeiden in 1927: “Het heeft geen zin iemands leven te beschermen bij een ongeval en vervolgens zijn of haar leefomgeving te vervuilen.” Veiligheid en zorg voor het milieu gingen dus toen bij Volvo al hand in hand. Het automerk heeft er lang op gehamerd veilige auto’s te maken om zo het aantal (dodelijke) ongevallen terug te dringen. Nu is het hoog tijd voor de volgende stap: in 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen en in 2040 als een volledig klimaatneutrale onderneming opereren. Want als je onderdeel bent van het probleem, zo stelt Volvo, wil je ook onderdeel van de oplossing zijn.
Dat lijkt optimistisch.
Dat zou je misschien denken, maar momenteel heeft 90% van alle Volvo’s die in Nederland verkocht worden al een stekker, dus volledig elektrische of plug-in. We leven nu nog voor een deel in de generatie van de plug-in hybride auto’s. Misschien heb je ’t niet meer helemaal scherp en wil je op een feestje toch mee kunnen praten: dat zijn auto’s met zowel een verbrandingsmotor als een batterij. Als je ver moet rijden – bijvoorbeeld de stad uit – schakel je over op benzine, maar voor korte ritten binnen de bebouwde kom gebruik je de batterij. Zo is er minder uitstoot in de stad waardoor de luchtkwaliteit daar niet nóg verder verslechtert. Volvo heeft voor een aantal modellen zijn plug-in hybride-batterijen onlangs een upgrade gegeven, zodat een verdubbeling van je actieradius mogelijk is – 71 tot 91 km volledig elektrisch, afhankelijk van het model – zonder op benzine over te moeten schakelen.
Elektrificatie op koers...
Bijna de helft van de verkochte Volvo’s met een stekker is volledig elektrisch. De nieuwe C40 Recharge en de immens populaire, ook als volledig elektrisch leverbare, XC40 zijn hier debet aan. Nederland loopt hiermee wel voor de troepen vooruit; wereldwijd wil Volvo in 2025 dat de helft van al zijn verkochte auto’s volledig elektrisch zullen zijn. Volvo Cars en Northvolt hebben Göteborg in Zweden gekozen als vestigingsplaats voor een nieuwe batterijfabriek die in 2025 operationeel zal zijn, tot 3.000 banen zal opleveren en een aanvulling zal vormen op het geplande R&D-centrum.
De bouw van de fabriek start in 2023 en zal ultramoderne batterijcellen produceren, speciaal ontwikkeld voor gebruik in de volgende generatie volledig elektrische Volvo's. Nu nog met een stekker maar de Zweedse automaker is in Göteborg het draadloos laden al aan het testen: het laden begint automatisch zodra het voertuig parkeert boven het laadstation dat in het wegdek is ingebouwd. Uitstappen is niet meer nodig.
Maar hoe zit het met de fabricage van de auto’s zélf?
Volvo heeft zich onlangs als eerste autofabrikant aangesloten bij SteelZero: een initiatief dat de vraag naar fossielvrij staal wil vergroten en koolstofneutraliteit in de staalindustrie wil versnellen. De banden zullen worden gemaakt van gerecycled materiaal en de stoelen en het stuurwiel worden gemaakt van uit cellulose gemaakte Tencel-vezels, verantwoord Zweeds wol en uit Nordico: een zacht materiaal van biologische, gerecyclede ingrediënten uit duurzame bossen in Zweden en Finland. Dat zorgt voor een CO2-voetafdruk die 74 procent kleiner is dan die van leder. Opbergvakken en bumpers waren voorheen helemaal van kunststof maar zijn nu van vlascomposiet, dat bestaat uit lijnzaadvezels, en andere composieten. Hierdoor is minder plastic nodig.
een CO2-voetafdruk die 74 procent kleiner is dan die van leder
De Europese fabrieken van Volvo draaien al op 100% schone elektriciteit en in Torslanda (Zweden) is deze volledig klimaatneutraal. De vestigingen in Chengdu en Daqing (China) worden aangedreven door klimaatneutrale elektriciteit. Zo wil Volvo de CO2-impact van de levenscyclus van een auto met 80 procent verlagen in vergelijking met een Volvo XC60 uit 2018. De toekomst van Volvo is elektrisch.
Lees hier meer over Volvo en duurzaamheid.