Die keer dat Tina Turner volledig in character verscheen voor haar video bij ‘We Don’t Need Another Hero’. Of die keer dat ze helemaal Shirley Bassey ging voor haar James Bond-song ‘Goldeneye’. De vorige week overleden Queen of Rock and Roll heeft heel wat bijzondere video’s afgeleverd. Hier de acht mooiste.
In de krochten van YouTube zijn de mooiste dingen te vinden. Videoclips, complete concertregistraties, live-optredens van weleer, al dan niet door de artiesten zelf online gezet. Iedere week doen we een greep uit het overweldigende aanbod en bedenken we daar een thema bij, of zetten we een artiest in het zonnetje. Of die nou vet lekkere of lekker foute muziek heeft gemaakt.
Bekijk alle vorige afleveringen van deze rubriek in dit muziekoverzicht.
Eerst even een disclaimer. Tina Turner heeft gedurende haar decennia omvattende carrière heel veel singles uitgebracht met video’s waarin weergaloze live-optredens waren vastgelegd. Die laten we in het onderstaande overzicht buiten beschouwing: we kijken nadrukkelijk naar video’s die dat juist niet zijn. Oké, daar gaan we.
8) Tina Turner – ‘Typical Male’
De benen en dan vooral het voetenwerk spelen regelmatig een prominente rol in de video’s van Tina Turner. Hier zien we ze meteen in het eerste shot, in de video voor de leadsingle van haar album Break Every Rule uit 1986. Ze speelt een miniatuurversie van zichzelf in een zakenmannenwereld.
7) Tina Turner – ‘Girls’
Vrouwen in kooien die zich bevrijden en een catwalkshow geven in typische jaren tachtig glamour outfits, da’s altijd leuk. Onderwijl zit Tina op een met lakens overspannen decorstuk alles te beschouwen. Wederom van het album Break Every Rule, de single kwam uit in 1987.
6) Tina Turner – ‘Way Of The World’
We maken een sprong naar 1991, toen het verzamelalbum Simply The Best verscheen. Hierop stonden klassiekers als ‘Nutbush City Limits’ die door Tina in een nieuw housejasje waren gegoten, maar ook echte klassiekers zoals de volgende vier video’s in dit lijstje. ‘Way Of The World’ was als nieuwe track aan haar hitoverzicht toegevoegd en ging vergezeld van een stijlvolle zwart/wit video waarin close-ups van een gekortwiekte Tina worden afgewisseld met beelden van modellen op een strand.
5) Tina Turner – ‘The Best’
In 1989 verscheen Tina’s album Foreign Affair, met daarop haar laatste Nederlandse toptien-hit als solo-artiest. ‘The Best’ kwam in dat jaar tot nummer vijf in de Top 40. De video zit vol vurige paardenmetaforen.
4) Tina Turner – ‘Private Dancer’
Waarschijnlijk is dit de jarentachtigste video die Tina heeft gemaakt. Het verhaal: Tina is een madam die danst voor geld, te midden van allemaal stellen die robotachtige bewegingen maken. Ze draagt een japon met zilveren schouderstukken waar Alexis van Dynasty letterlijk een moord voor zou doen. Het was de vijfde single van het gelijknamige album en kwam in 1984 in Nederland tot nummer vier in de Top 40.
3) Tina Turner – ‘What’s Love Got To Do With It’
Het openingsshot van deze video is iconisch: we zien de skyline van Manhattan, inclusief de Twin Towers. Na haar comeback-hit ‘Let’s Stay Together’ uit 1983 zagen we hier voor het eerst Tina Turner in haar volle glorie: het haar voor het eerst in de woeste coupe die we van haar gewend zijn, denim en leer om het ranke lijf en kordaat stappend langs een hekwerk terwijl ze allerlei schaars gekleed mannelijk schoon bespeelt.
2) Tina Turner – ‘We Don’t Need Another Hero’
Slechts drie keer speelde Tina Turner een rol in een film. In 1975 was ze te zien als The Acid Queen in Tommy, de verfilming van de gelijknamige rockopera van The Who. In 1993 speelde ze de burgemeester van L.A. in het Arnold Schwarzegger-vehikel Last Action Hero. Maar dat was slechts een cameo. Wie Tina echt aan het werk wil zien, kijkt naar Mad Max Beyond Thunderdome, het derde deel van de post-apocalyptische slash dystopische actiefilmserie uit 1985. Hierin is Tina te zien als Aunty Entity, de genadeloze heerseres van Bartertown. In de video bij de leadsong van de film is ze in full character te zien, met een bizarre pruik in ene moshpit waarin plots een kinderkoor opduikt.
1) Tina Turner – ‘Goldeneye’
Bij James Bond denk je uiteraard aan epische ballads die veelal worden gezongen door powerdiva’s als Gladys Knight, Nancy Sinatra, Adele en Shirley Bassey. Die laatste omhing zich altijd met gouden sieraden, enorme bontstola’s en glitterjurken en je zou kunnen zeggen dat Tina daar in 1995 een verfijnde jarennegentigversie van is in haar ‘Goldeneye’-video. Het haar op zolder, een eenvoudige doch glamoureuze robe met een split tot diep in haar lies, fonkelende oorhangers, futuristische vingeraccessoires: zo glorieus ziet goede smaak eruit.
Vorige keer: de pikante volksdeuntjes van Hanny
Hollands glorie in de vorm van gezellige meezingers hoor je nauwelijks nog op de reguliere radiozenders, maar ooit was dat anders: zangeres Hanny scoorde hits met schuine liedjes als ‘Maar Vanavond Heb Ik Hoofdpijn’, ‘Sex, Mannen En Geld’ en ‘Wil Jij Misschien Mijn Kijkdoos Even Zien?’. Ze zag eruit als een zingende huisvrouw, maar veranderde gaandeweg in een volkse femme fatale in lakleer en lieslaarzen. Een terugblik op een bijzondere carrière.
Hanny – ‘Maar Vanavond Heb Ik Hoofdpijn’
Eerst even een stukje geschiedenis. In 1969 scoorden Corry en de Rekels de langst genoteerde Top 40-hit met ‘Huilen Is Voor Jou Te Laat’ (tot Pharrell ze van hun kroon stootte met ‘Happy’): het lied hield het maar liefst 41 weken vol. Het lied was geschreven door Pierre Kartner, die de meeste liedjes schreef voor de formatie. Toen Corry Konings solo ging, werd Hennie Lonis, ook wel aangeduid als Hanny Bakkum, haar opvolger bij de Rekels. Met ‘Mario’ scoorde ze een nummer drie-hit in de Top 40. Het succes met de Rekels duurde tot eind jaren zeventig, waarna Hanny ook solo ging (om halverwege de eighties opnieuw met de Rekels liedjes op te nemen). In 1990 ging ze wederom solo, en in zee met Pierre Kartner. Met als eerste succes dit lied, dat ook een top drie-hit werd.
Hanny – ‘Liefde Is Lekker, Maar Lekker Is Niet Altijd Liefde’
Hanny werd in 1956 geboren als Hennie Lonis, in Alkmaar. Haar liedjes kenmerkten zich door teksten als:
Jij zegt altijd: "Vrouwen hebben geen verstand"
Het gaat bij jou toch altijd om de buitenkant
Als je mooie benen ziet dan word je gek
Jij bent nooit eens in voor een goed gesprek
Voor grote blauwe ogen en een vuurrode mond
Loop je al te hijgen als een jonge hond
In 1991 kwam deze smartlap tot nummer negen in de Top 40. Helaas is er geen video of live-versie van te vinden op YouTube.
Hanny – ‘Peter, Ik Vertrouw Je Voor Geen Meter’
Waarom scoren liedjes over pech in de liefde toch altijd zo goed? Omdat mensen zich ermee kunnen identificeren natuurlijk. Pierre Kartner liet Hanny dingen zingen als:
Heel lang geleden was ik nog alles
Maar dat is nu voorbij
Jij gaf me rozen, ik stond te blozen
Woordjes die jij me zei
Ik ben ze vergeten, ik had kunnen weten
Dat jij me eens bedroog
Zo is het leven, blind is de liefde
Ik weet nu dat je alles loog
Tja.
Hanny – ‘Sex, Mannen En Geld’
Eind jaren tachtig keerde Hanny terug naar het podium met de Rekels, voorzien van een destijds populair pluispermanentje. Haar kleding was ook altijd bescheiden: een slobbertrui op een spijkerbroek bijvoorbeeld. Door de jaren heen heeft Hanny steeds meer glamour toegevoegd aan haar looks. Het haar werd blonder en strakker, dat laatste gold idem dito voor haar kleding. Zie hier twee optredens waar ze ‘Seks, Mannen En Geld’ zingt, uit 1992.
Ik heb genoeg van al die kerels die maar aan me zitten rukken
't Is nu eventjes genoeg, blijf maar even van m'n lijf
Van die macho's met die blikken, 'Zo, dat gaat vanavond lukken
En die ga ik eens versieren, wat is dat een lekker wijf'
Hanny – ‘Mijn Kijkdoos’
Kijk Hanny eens sjiek zijn in haar witte kanten kleedje, terwijl ze zingt:
Wil jij misschien mijn kijkdoos even zien
Want, voor een cent of tien kun jij de wereld zien
Hieronder is het onderdeel van een medley, waarbij ze ook haar latere hits ‘Ik Ben Geen Mata Hari’ zingt. In het tweede filmpje is te zien hoe Hanny overduidelijk een Leco’tje heeft gedaan.
Hanny – ‘Ik Fluit Naar Alle Mannen’
Lang voor #Metoo was het heel gewoon om vrouwen na te fluiten op straat, die dat meestal ook nog heel complimenteus vonden. Andersom gebeurde dat eigenlijk niet, behalve bij Hanny, in 1993:
Kijkt hij soms een beetje scheel
En het is geen Chippendale
Dat maakt mij niet uit als ik maar kijken kan
Naar zo'n prachtig benenpaar
Met heel veel of weinig haar
Want het zijn de benen van een man
Al werd Hanny destijds toch óók al teruggefloten:
Zit ik langs de tennisbaan
Zie ik daar vier benen gaan
Fluit ik net zo langs als dat de wedstrijd duurt
Maar toen op een voetbalveld
Was mijn fluit gauw uitgeteld
De scheidsrechter heeft mij toen weggestuurd
Hanny – ‘Geloof, Hoop En Liefde’
Tot slot deze tranentrekkende ballad, met een ingetogen Hanny die er desondanks weer pittig uitzag in een doorschijnende top, lakleer en lieslaarzen. Zie ook hoe het publiek helemaal uit zijn dak gaat op ‘Geloof, Hoop En Liefde’.
Die keer daarvoor: een spoedcursus Loreen voor beginners
Loreen won afgelopen zaterdag voor de tweede keer het Eurovisie Songfestival. Wat heeft ze zoal gedaan tussen ‘Euphoria’ en ‘Tattoo’? We zetten haar leukste video’s voor je op een rijtje.
Loreen – ‘Euphoria’
In 2012 won Loreen voor de eerste keer het Songfestival met ‘Euphoria’, een lied dat is uitgegroeid tot het meest gestreamde Eurovisie-lied op Spotify (totdat Duncan Laurence dat stokje van haar overnam). In Nederland stond ze er achttien weken mee in de top tien van de Top 40, met als hoogste positie nummer twee. We kiezen hier voor de officiële video, omdat die minder bekend is dan haar Songfestival-optreden.
Loreen – ‘My Heart Is Refusing Me’
Lorine Zineb Nora Talhaoui werd op 16 oktober 1983 geboren in Stockholm. Haar ouders komen uit Marokko en verhuizen niet lang na haar geboorte naar de Zweedse stad Västerås. In 2004 werd ze derde in de Zweedse Idols als Lorén Talhaoui, en in 2011 deed ze voor het eerst mee aan het nationale muziekfestival Melodifestivalen. Daar zong ze ‘My Heart Is Refusing Me’, dat na het succes van ‘Euphoria’ in 2012 als opvolger van die hit in Europa werd uitgebracht. Ze kwam ermee tot nummer 26 in de Nederlandse Top 40.
Loreen – ‘If I Ain’t Got You’ en ‘Every Breath You Take’
Oké dit zou een overzicht worden van Loreens leukste singles vanaf ‘Euphoria’ tot ‘Tattoo’. Maar laten we toch even teruggaan naar het prille begin. Hier zien we haar versie van Alicia Keys’ ‘If I Ain’t Got You’ waarmee ze auditeerde bij de Zweedse Idols, gevolgd door haar laatste optreden in die show: een cover van The Police.
Loreen – ‘In My Head’
Je zou denken dat Loreen na haar eerste Eurovisie-zege volop losging met heel veel muziek, maar dat valt best mee. In de elf jaar daarna bracht ze zo’n vijftien singles uit, waarvan er slechts een paar tot successen hebben geleid in de Zweedse hitparade. In 2013 kwam ‘We Got the Power’ tot nummer 52, aldaar.
Loreen – ‘Paper Light’
In 2015 verscheen ‘Paper Light (Higher)’, dat Loreen zong als de interval-act van Melodifestivalen. Ze maakte wederom een heerlijk theatrale video bij het lied.
Loreen – ‘I’m In It With You’
We kennen Loreen uiteraard van de danskrakers die naar een enorme climax toewerken, maar ze draait haar hand ook niet om voor een epische ballad. Helaas zit ze zelf niet in deze video.
Loreen – ‘Nude’
In totaal bracht Loreen tot nu toe twee albums uit: Heal in 2012 en Ride in 2017. In datzelfde jaar verscheen de EP Nude, met als een experimentele titeltrack waarin ze reggae vermengt met ijzingwekkende techno.
Loreen – ‘Hate the Way I Love You’
Dit is de eerste single van het hierboven genoemde Ride uit 2017. Dat Loreen niet kiest voor commerciële hitjes maar juist het experiment opzoekt, is goed te horen in deze track, die na een langzame opbouw wordt voortgestuwd door breakbeats.
Loreen – ‘Walk With Me’
In 2019 was Loreen ineens blond, ongeveer hetzelfde als Beyoncé tijdens ‘Drunk In Love’. Wat een prachtige stem heeft ze ook…
Loreen – ‘Neon Lights’
In 2022 kwam Loreen met ‘Neon Lights’ een onvervalste dancetrack met een bekend in de oren klinkende jarentachtigbeat.
Loreen – ‘Tattoo’
Uiteraard sluiten we af met het winnende Songfestival-lied van dit jaar. We presenteren hier de oerversie van het optreden, zoals Loreen dat twee maanden geleden gaf tijdens haar deelname aan Melodifestivalen in Malmö.
Die keer daarvoor: Madonna zingt Kylie, Britney Spears en Lily Allens ‘F*ck You’
Iemand heeft Madonna’s stem door een kunstmatig intelligent filter gehaald, met als resultaat dat een zekere (Not) Madonna nu ‘Baby, One More Time’ van Britney zingt, of een lied van Kylie Minogue. Luister hier maar eens hoe bedrieglijk echt dat klinkt…
(Not) Madonna – ‘Teardrop’, ‘F*ck You’, ‘Baby One More Time’ en meer
Nog even en Madonna kan net als ABBA een hologram op wereldtournee sturen, die ook nog eens live zingt – met dank aan artificial intelligence. Het wordt wel een beetje eng: onlangs dook er al een bedrieglijk echt klinkend duet op van Drake en The Weeknd en nu gaat youtuber Dan K. los op Madonna.
Er staan inmiddels acht tracks op zijn kanaal waarin hij Madonna’s stem met kunstmatige intelligentie heeft toegevoegd aan bekende hits van andere sterren. Even heel eerlijk: als je weet dat het niet echt is, hoor je dat ook meteen. Maar met een beetje fantasie moet je vervolgens meteen toegeven: toch knap gedaan.
De beste tot nu toe is (Not) Madonna’s cover van ‘Teardrop’, het lied van Massive Attack dat ooit werd ingezongen door Liz Fraser van de Cocteau Twins. Maar ook Lily Allens ‘F*ck You’ klinkt best goed, net als de fake versie van ‘Baby, One More Time’ van Britney Spears. Hier zijn ze alle acht.
Die keer daarvoor: liedjes van boybandzangers die solo gingen
Robbie Williams is natuurlijk het bekendste voorbeeld van een zanger die zijn carrière begon bij een boyband en daarna solo succesvol verder ging. Maar er zijn veel meer artiesten die in hun eentje ook hits wisten te scoren. Van Simon Webbe (zie foto) en Justin Timberlake tot Ricky Martin en Gary Barlow: dit zijn de leukste liedjes van boybandzangers die solo verder gingen.
Simon Webbe – ‘No Worries’
We beginnen in Groot-Brittannië, waar boyband Blue vandaan komt. Ze bestaan nog steeds, bij tijd en wijle, maar halverwege de jaren nul hielden ze het even voor gezien. Het was in 2005 dat hij een top drie-hit scoorde met ‘No Worries’. Vorig jaar nog deelden we zijn mooiste Instagram-foto’s, waarop was te zien hoe hij zijn blokjesbuik zonder zorgen had ingeruild voor een zogeheten ‘dad bod’. ‘No Worries’ dus.
Ricky Martin – ‘Livin’ La Vida Loca’
Wat, zat Ricky Martin in een boyband? Jazeker, voordat hij solo ging, was hij een van de zangers van Menudo, waarvoor telkens opnieuw een blik tienerjongens werd opengetrokken: zodra iemand 16 of 17 jaar werd, moest hij vertrekken. Menudo bestond van 1977 tot 2022 en in die 45 jaar heeft de groep zo’n veertig leden gehad. In maart van dit jaar maakte Menudo bovendien een doorstart. Ricky Martin zat in Menudo van 1984 tot en met 1989, toen hij met boybandpensioen ging. Hij scoorde (en scoort in sommige landen nog steeds) heel veel hits, waarvan we er aan aantal sexy video’s selecteerden in de vorige aflevering van deze rubriek. Hier kiezen we voor zijn grote hit uit 1999, ‘Livin’ La Vida Loca’.
Robbie Williams – ‘Eternity’
De ongekroonde koning van de boybandzangers die solo ging, is natuurlijk Robbie Williams. Met Take That zette hij de toon voor zo’n beetje alle jongemannengroepen die daarna kwamen, van Boyzone en Westlife tot Blue en Another Level. Williams was ook een van de eersten die besefte dat hij die andere gasten helemaal niet nodig had. Hij brak uit het stramien met een cover van George Michaels ‘Freedom 1990’, en daarna volgden veel, heel veel hits. Ter gelegenheid van zijn 45e verjaardag in 2019 zetten we de 45 beste al eens voor je op een rijtje (al zijn de eerste tien nog met Take That). Hier kiezen we voor ‘Eternity’, want zag hij er ooit patenter uit dan hier?
Jordan Knight – ‘Give It To You’
Oké, deze voormalige New Kid on the Block heeft solo niet per se heel veel teweeg gebracht, maar hij was wel zo’n beetje de enige van het Amerikaanse vijftal dat solo een potje wist te breken. Uit 1999, met een sound waarin hij Timbaland-achtige R&B combineert met frisse breakbeats. Had zomaar gekund dat hij wél de carrière had gekregen van Robbie Williams hierboven, of Justin Timberlake.
Justin Timberlake – ‘Rock Your Body’
Speaking of whom: daar is-ie al. Al ten tijde van *NSYNC werd Justin Timberlake naar voren geschoven als hét talent van boyband: hij had niet alleen de looks, maar nam ook de meest prominente vocalen voor zijn rekening. Aanvankelijk zag hij er nogal schaapachtig uit met z’n geblondeerde krulletjes, maar eenmaal goed opgedroogd ontpopte Timberlake zich tot een ster van wereldformaat. Hij maakte zich een zwarte R&B-sound eigen (die anno 2023 nogal eens wordt geïnterpreteerd als ‘cultural appropriation). Maar wat klonk hij lekker funky, in ‘Rock Your Body’. Waarin hij trouwens zingt over ‘when you grab a girl’. Maar toen hij dat tijdens de Grammy Awards écht deed bij Janet Jackson, leidde dat tot de nipplegate-affaire waaraan niet hij, maar Janet ten onder ging. Tja.
Gary Barlow – ‘Forever Love’
Het komt niet vaak voor dat een boyband meerdere solosterren voortbrengt. Maar Take That had naast Robbie Williams ook nog Gary Barlow, die aanvankelijk in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld raakten: wie was nou de échte soloster? Jaren later herenigden de twee zich in een duet, getiteld ‘Shame’. Kijk Barlow hier eens lekker in bed liggen, in de video van ‘Forever Love’.
JC Chasez – ‘All Day Long I Dream About Sex’
Wat we net al zeiden: het komt niet vaak voor dat een boyband de geboorteplaats is voor meerdere solosuccessen. Bij *NSYNC hebben ze het alle vijf geprobeerd, maar alleen Justin Timberlake wist internationaal door te breken in z’n eentje. Wat in het geval van JC Chasez best jammer is, want die koos voor een sound die een stuk alternatiever is dan alles hierboven. Maar na ‘All Day Long I Dream About Sex’ spatte zijn natte droom in duizenden spetters uiteen. Of klodders, dat kan ook.
Die keer daarvoor: alle video’s van Madonna’s American Life-album
Precies 20 jaar geleden bracht Madonna een van haar meest ondergewaardeerde albums ooit uit: American Life. Toch is deze terugblik op dat album de moeite waard. Bekijk hier bijvoorbeeld de nooit officieel uitgebrachte spektakelvideo van de titeltrack, waarin Madonna een granaat gooit naar president George W. Bush.
Madonna – ‘American Life’
Het is 2003, de wereld staat in brand anderhalf jaar na de aanslagen op de Twin Towers in New York. Madonna wil daar iets mee doen op haar negende studioalbum. Nu ze getrouwd is, twee kinderen heeft en zich niet langer alleen wil bezighouden met de oppervlakkigheid van de roem, besluit ze om van de titeltrack en eerste single van haar album ‘American Life’ een politiek, persoonlijk en religieus statement te maken. Hoewel ze zich rijk rekent met een lawyer en een manager en een bodyguard of vijf, haar vette Mini Cooper en de soi lattes die ze achteroverslaat, draait het leven volgens haar om het feit dat niet is wat het lijkt, ook de American Dream niet. Tja, dachten de mensen.
Toen vervolgens de Amerikaanse countryband The Dixie Chicks werd gecanceld omdat ze de destijds zittende president George W. Bush hadden bekritiseerd om zijn invasie in Irak, trok Madonna haar video bij ‘American Life’ subiet terug. In de video waren vrouwen met burka’s en bebloede kinderen te zien op een catwalk, plus heel veel (en heel knappe) militairen, terwijl een als soldaat verklede Madonna die runway opscheurde in een Mini Cooper en een handgranaat gooide naar een lookalike van George W. Bush. Dit afgewisseld met beelden van oorlog en wapentuig. Dat Madonna die video verruilde voor een suf filmpje met vlaggen: dat vonden de fans niet leuk. Dat Madonna zich openlijk uitsprak tegen die ultieme Amerikaanse droom: dat vonden conservatieve Amerikanen ook niet leuk. Dat ze daarbij ook nog eens ging rappen over die Mini Cooper en die vijf bodyguards: schoenmaker, blijf bij je leest. En zo ontstond er alsnog een hoop tumult rond de release van het American Life album.
Hier de video van ‘American Life’, die officieel niet is uitgebracht, maar keer op keer blijft opduiken op Youtube.
Madonna – ‘American Life Promo Tour’
Op de albumcover van American Life was Madonna afgebeeld als Che Guevara zoals we die kennen van de aanstekers en de koffiemokken. Tegelijkertijd deed ze met haar lange sluike zwarte haar onder een alpinopet denken aan Patty Hearst, de kleindochter van een mediamagnaat die in 1974 werd gekidnapt en 19 maanden later werd gearresteerd voor een bankoverval. In die hoedanigheid ging Madonna op promotour, waarbij ze onder meer Londen aandeed. Hieronder zingt ze ‘American Life’, ‘Hollywood’, ‘Nothing Fails’, ‘X-Static Process’, ‘Mother and Father’ en als afsluiter ‘Like a Prayer’. Het optreden was grotendeels akoestisch en de uitgevoerde nummers vormen een groot contrast met de studioversies van de tracks. Zo zit er in het quasi-naïeve ‘Mother and Father’ op het album een heel gemeen elektronisch tandartsboorgeluid en gaat in ‘Hollywood’ Madonna’s stem een paar octaven naar beneden waardoor ze als een boze man klinkt.
Madonna – ‘Hollywood’
Waar ‘American Life’ nog een redelijk grote wereldhit werd, bleef ‘Hollywood’ een beetje achter. Helaas, want het is een van Madonna’s creatiefste singles. Het begint al met zonovergoten vogelgeluiden begeleid door gitaarspel, dan komt er een supersonische dancebeat bij en vervolgens gaat Madonna vocaaltechnisch gezien helemaal los. De video is al minstens net zo bijzonder. We zien de Queen of Pop in verschillende gedaantes met extreme make-up en vintage jarenzeventigattributen in allerlei sexy dan wel atletische poses tekeergaan. Een van de hoogtepunten: dat ze met een blonde bob en met juwelen behangen een tv berijdt terwijl een pagemeisje toekijkt. Of dat ze aan een bar hangt te balletten. Of de scène met de botoxspuit. Of dat ze wordt gemasseerd en bijna gewurgd terwijl ze als twee druppels op JLo lijkt. Of het einde, dat een directe referentie is uit de liftscène uit haar SEX-boek. Voor de video werd Madonna trouwens beschuldigd van plagiaat: het werk van fotograaf Guy Bourdin stond model voor ‘Hollywood’. Een eerbetoon, aldus regisseur Jean-Baptiste Mondino. Inbreuk op auteursrechten, volgens zoon Samuel Bourdin. De zaak werd uiteindelijk geschikt, wat Madonna zo'n 600.000 dollar heeft gekost.
Madonna – ‘Nothing Fails’
Voor de derde single van American Life maakte Madonna geen video. Wel ging ze op tournee om het album te promoten, dus zien we hier de versie van ‘Nothing Fails’ uit de Re-Invention Tour. Sinds haar vorige tour, de Drowned World Tour uit 2001, speelt Madonna zelf gitaar, iets wat ook terugkwam op de albums Music en American Life. ‘Nothing Fails’ begint dan ook als gitaarballad, om te eindigen met een groot koor dat ‘Like A Prayer’ in herinnering roept. ‘Nothing Fails’ is een van Madonna’s beste tracks, die het had verdiend om een hit te worden. Dat koor moet je er hier overigens zelf even bij bedenken.
Madonna – ‘Love Profusion’
De vierde en laatste single het album werd opnieuw uitgebracht in een rockversie op de EP Remixed and Revisited, die Madonna uitbracht een half jaar na American Life. Dit nadat het origineel, een ingetogen folkliedje, niet veel had gedaan in de hitlijsten. De video was totaal niet des Madonna’s: ze wandelt in een bloemetjesjurk door een virtueel decor van bloemen en elfjes, dat zó de backdrop had kunnen zijn van een parfumcommercial. Wat het dus ook was: dezelfde beelden waren – weliswaar zonder Madonna – te zien in een reclame voor Estée Lauders Beyond Paradise-parfum, waarvoor ‘Love Profusion’ werd gebruikt. Over het lied zelf: dat had zo op haar vorige album Music gekund, met dezelfde stotterende productie van Mirwais.
Madonna, Christina Aguilera & Britney Spears – ‘Like A Virgin / Hollywood Medley’
Precies 20 jaar nadat Madonna de allereerste uitreiking van de MTV Video Music Awards op stelten zette door in een trouwjurk uit een bruidstaart te stappen en al kronkelend over de vloer ‘Like A Virgin’ zong, deed ze die act nog eens dunnetjes over met Christina Aguilera en Britney Spears. De mensen hebben het er nu nóg over, hoe X-Tina en Britney Bitch gekleed gingen in dezelfde bruidsjurk als Madge, 20 jaar eerder, terwijl zijzelf was gekleed in een strakke zwarte outfit. Maar over de outfits ging het niet: wel over de tongzoen van een nanoseconde die Britney en Madonna met elkaar uitwisselden. Christina kreeg overigens óók een zoen, maar die werd door niemand opgemerkt: de camera’s zoomden op dat moment in op de ietwat onthutste ex van Britney, Justin Timberlake. Die op dat moment nog vijf jaar moest wachten op zijn eigen Madonna-moment.
Madonna & Missy Elliott – ‘Into The Hollywood Groove’
Tot slot de commercial die Madonna samen met Missy Elliott maakte voor kledingmerk GAP. Ze gebruikten hiervoor een mash-up van ‘Into The Groove’ en ‘Hollywood’, waarvan de lange versie terechtkwam op de eerder genoemde Remixed & Revisited EP.
Die keer daarvoor: Take That en andere boybands uit de 90s
Ze zongen mierzoete ballads of probeerden juist stoer over te komen met een flard hiphop of een vleug rock: de boybands uit de jaren negentig, waarvan die boys voornamelijk waren gecast op hun uiterlijk. Al is er uiteindelijk heel wat zangtalent uit voortgekomen. Van de sixpacks van Take That tot de gouden keeltjes van Boyzone: hier een zwik leuke boybandvideo’s. Van stoere straatjongens tot sexy pin-ups.
New Kids on the Block – ‘Call It What You Want’
Eind jaren tachtig scoorden de New Kids on the Block een lading pophits met ‘Step By Step’ en ‘Hangin’ Tough’. Het waren liedjes waarop ze ‘street’ probeerden te klinken, maar de fans, voornamelijk meisjes, smolten het hardst van de mierzoete ballads. De band bestond uit de broers Jordan Knight (knap als een Disney-prins) en Jonathan Knight (verlegen), Donnie Wahlberg (stoer), Joe McIntyre (de Benjamin met puppy-ogen) en Danny Wood (fitnessbink met enorme spierballen). Samen vormden ze de blauwdruk voor menig andere boyband.
Take That – ‘Pray’
NKotB waren op en top Amerikaans. Take That was Brits en een stuk frivoler, met een debuutvideo waarin ze met hun halfblote billen over een vloer met natte verf rolden. De samenstellers van Take That mikten weliswaar op hetzelfde publiek van gillende meisjes, maar lonkten intussen subtiel naar de gayscene, met Lulu in een gastrol op ‘Relight My Fire’, en video’s als deze, waarin de heren haast niets om het lijf hadden. Hier ‘Pray’, waarin de vijf worden gepresenteerd als heuse pin-ups.
Backstreet Boys – ‘Quit Playing Games’
De jongens van punkpopband Blink 182 maakten de perfecte parodie op de gemiddelde boyband-video waarin de groepsleden ‘sexy’ werden voorgesteld op allerlei cliché-manieren: in strakke tanktops, met open shirts die wapperden in de wind (van een windmachine) of met ontblote torso’s die werden natgespetterd. ‘Quit Playing Games’ van de Backstreet Boys stond overduidelijk model voor ‘All The Small Things’.
*NSYNC – ‘Gone’
De bedenker van de Backstreet Boys beconcurreerde zijn eigen boyband doodleuk met nog een andere jongensgroep: NSYNC. In de beginjaren scoorden Justin Timberlake en consorten voornamelijk hits in Europa, maar nadat er werd gekozen voor een meer urban sound, ging ook Amerika voor de bijl. ‘Gone’ is hun laatste single, waarna Timberlake uitgroeide tot een van de supersterren van de jaren nul.
Boyzone – ‘Love Me for A Reason’
Een beetje boyband valt op een gegeven moment uit elkaar, waarna de leden solo verdergaan. Soms zeer succesvol (Robbie Williams van Take That), soms wat minder (Jordan Knight van NKotB, Lance Bass van *NSYNC). Ronan Keating valt in de eerste categorie. Tegenwoordig is hij vooral bekend als tv-presentator, maar hij scoorde flinke hits in de jaren na Boyzone. Bijvoorbeeld met ‘If Tomorrow Never Comes’.
Blue – ‘One Love’
Het kwam regelmatig voor dat een van de boybandleden gay was, maar daar niets over mocht zeggen. Pas jaren nadat NKotB voor het eerst uiteen was gevallen, kwam Jonathan Knight uit de kast. Bij Boyzone deed de inmiddels overleden Stephen Gately er lang het zwijgen toe, hetzelfde gold voor Lance Bass (*NSYNC) en Mark Feehily (Westlife). Bij de Britse boyband Blue waren dat Duncan James en Lee Ryan. Vroeger was dat nog een ding, nu niet meer: ze traden vorig jaar nog op in Qatar, tijdens een concert in het kader van de FIFA World Cup. Of dat nou zo’n goed idee was? Daar gaan we het een andere keer over hebben.
5ive – ‘Keep on Movin’’
De bedenkers van de Spice Girls vonden het in 1997 tijd voor een mannelijke tegenhanger. Ook hier weer vijf uiteenlopende types jongens, van wie de een een romantische oogopslag had en de ander juist weer was gecast vanwege z’n rapkwaliteiten. 5ive maakte lekker in het gehoor liggende deuntjes, waarvan ‘Everybody Get Up’ wel heel erg leunde op ‘I Love Rock and Roll’ van Joan Jett. Later voegden ze ook nog Queens ‘We Will Rock You’ toe aan hun oeuvre. Het lied hieronder is iets makkelijker verteerbaar.
East 17 – ‘Let It Rain’
Ook erg: wil je graag doorbreken als soloartiest, vraagt de platenmaatschappij je om er een jongensgroep omheen te vormen. Het overkwam Tony Mortimer, nadat hij een contract had bemachtigd via een showcase. Als dan je medebandlid Brian Harvey ook nog eens aan de drank en de drugs raakt (met als dieptepunt dat hij in één keer twaalf xtc-pillen had geslikt), dan weet je dat het einde van de band nabij is. Het gaf East 17 een ruig randje vergeleken met andere boybands, maar daar zat Mortimer niet bepaald op te wachten: hij kreeg een writers block en een depressie.
Another Level – ‘Freak Me’
Er zijn nog veel meer boybands op te noemen, maar Another Level sluit dit lijstje af met hun cover van Silk, met de prachtige tekst:
Let me lick you up and down till you say stop
Let me play with your body, baby, make you real hot
Let me do all the things you want me to do
'Cause tonight, baby, I wanna get freaky with you
Als een van de weinige boybands had Another Level ook boys van kleur in de gelederen, iets wat anno nu min of meer de norm is, maar toen dus nog een uitzondering.
Vorige keer: het complete Paris Hilton hitoverzicht
Paris Hilton is niet alleen een societyvedette en rijke hotelerfgenaam, ze heeft ook een autobiografie uitgebracht, een kookshow op Youtube én ze is DJ en zangeres. Hier blikken we terug op al haar hits.
video-archief
Ga voor het volledige archief van alle afleveringen van Vet Lekkere en Lekker Foute Muziek naar het Muziekoverzicht.