‘Vulgar’ is de naam van het nieuwe duet van Madonna en Sam Smith. Het is een lekker vuige ballroom-track die voelt alsof je je om twee uur ’s nachts in het zweet danst in een queer club. Een eerste reactie: ‘een heerlijk obsceen manifest’. En o, ja: dan heeft de Queen of Pop ook nog DRIE liedjes ingezongen voor Christine and the Queens. Je hoort ze allemaal hier.
‘Popular’
Madonna is on a roll. Op 2 juni verscheen haar duet met The Weeknd dat hij schreef voor zijn tv-serie The Idol, die te zien is op HBO Max. Er was al veel om te doen vanwege de volgens sommigen dubieuze wijze waarop het personage van Lily-Rose Depp wordt neergezet: als een sexy popster in een wereld vol drugs en roem die ternauwernood ten onder ging aan een zenuwinzinking en nu lijkt te worden gered (of ingepalmd) door een nachtclubeigenaar annex cultleider.
The Weeknd vroeg Madonna voor zijn nieuwe single ‘Popular’, waarop verder ook rapper Playboi Carti is te horen. Er is alleen een visualizer verschenen op YouTube met beelden uit de serie en of er een video komt is maar de vraag: Madonna zit momenteel tot over haar oren in de voorbereidingen van haar Greatest Hits Tour die in juli van start gaat en in december ook Nederland aandoet.
‘Popular’ klinkt als iets R&B-achtigs dat Pharrell Williams had kunnen maken voor Madonna’s Hard Candy-album uit 2008, zonder gedateerd aan te doen. Hier de video.
‘Vulgar’
Precies een week na ‘Popular’ verscheen afgelopen vrijdag ‘Vulgar’, een nieuw duet van Madonna en Sam Smith. Madonna kondigde op 5 februari het optreden aan van Smith en Kim Petras tijdens het Grammy Awards Gala. Een dag later doken ze samen de studio in, waar ze met Ilya Salmanzadeh, Ryan Tedder, Omer Fedi, Henry Walter en James Napier het lied ‘Vulgar’ in elkaar hebben gezet.
Aanvankelijk zou ‘Vulgar’ in première gaan tijdens een concert van Smith op 24 mei, maar dat ging niet door omdat de show op het allerlaatste moment werd afgelast vanwege stemproblemen bij de zanger.
‘Vulgar’ bevat veel spoken word, Oosterse invloeden en een ballroom-beat die speciaal lijkt gemaakt voor voguing. Madonna verwijst in haar lyrics naar ‘Into the Groove’ en refereert aan zichzelf, net als bij ‘Bitch, I’m Madonna’ uit 2015.
De eerste reacties van recensenten zijn positief. Muziekblad NME noemt het lied ‘sultry’, Out Magazine vond het ‘sexy en slinky en perfect om op los te gaan in een gay club om twee uur ’s nachts’. Slant beschrijft het lied als ‘messy, campy en geweldig zelfbewust’, maar schreef er ook bij dat ‘Vulgar’ niet per se geschikt is voor massaconsumptie. Tot slot Entertainment Weekly: “Madonna domineert dit heerlijk obscene manifest met teksten waarin ze alle tegenstanders van het muzikale duo op hun plaats zet.
Hier is de lyric video van ‘Vulgar’.
‘Big Eye’
Na The Weeknd en Sam Smith is er nóg een artiest die vorige week met Madonna op de proppen kwam. Christine and the Queens bracht het album Paranoia, Angels, True Love uit, waarop de Queen of Pop is te horen in maar liefst drie tracks. Het gaat hier om een conceptalbum, of in de woorden van zanger Redcar van Christine and the Queens, een weirde musical.
Madonna is te horen als Big Eye, een mysterieus personage dat verchillende malen opduikt tijdens deze muzikale reis. Volgens Redcar is Big Eye een ‘ambivalent wezen van licht waarvan we niet weten of het een engel is, of het is gecreëerd door AI of dat het gewoon mijn moeder is’.
Het album van Christine and the Queens is geproduceerd door Mike Dean, die ook zijn medewerking verleende aan Madonna’s Rebel Heart-album uit 2015. In een interview met de BBC vertelt Redcar: “We vroegen ons af: welke zangeres heeft de meest zinnebeeldige stem in in het huidige poplandschap? En we kwamen allebei al snel uit op Madonna.”
Het is geen lichte kost, zeker niet vergeleken met de twee tracks hierboven. Maar het is gegarandeerd genieten geblazen.