"Met haar Celebration Tour laat Madonna zien wie nog altijd de ware Queen of Pop is.” “Een Greatest Hits-tour blijkt een gouden greep.” Het regent lovende recensies sinds de aftrap van Madonna’s wereldtournee, afgelopen zaterdag. We zetten er een aantal voor je op een rijtje. Kijk uit: spoilers!
Eerst even wat cijfers op een rijtje. Dit is Madonna’s twaalfde tournee. Ze doet vijftien landen aan met de Celebration Tour, met 78 optredens. De eerste zes avonden in Londen zijn uitverkocht.
De merchandise bestaat uit vijftig items waaronder het iconische bomberjack uit de Blond Ambition Tour in 1990. Verder heeft Madonna drie verzorgers meegenomen – omdat ze tijdens haar vorige tournee, de Madame X Tour in 2019-2020 regelmatig verstek moest laten gaan vanwege lichamelijke klachten.
Zeventien iconische looks
Verder heeft Madonna zeventien iconische looks die zijn geïnspireerd op eerdere optredens, veertig paar bokshandschoenen bij zich en omringt ze zich met 24 dansers/performers. Bob the Drag Queen is spreekstalmeester, er reist een crew met Madonna mee die bestaat uit meer dan tweehonderd personen, waarvan er zeker 25 zich bezighouden met de kostuums.
Setlist: meer dan veertig hits
Vervolgens de setlist. Waar Madonna tijdens haar vorige toernees telkens de focus legde op materiaal van haar laatst verschenen album, aangevuld met enkele hits, staan nu juist haar grootste hits centraal. Om die allemaal te kunnen spelen, zou niet passen in de twee uur dat ze optreedt. Daarom heeft ze een selectie gemaakt van ruim veertig nummers, die deels in medleys zijn verwerkt.
Van ‘Everybody’ tot ‘Like a Virgin’ en ‘Like a Prayer tot ‘Vogue’, ‘Erotica’, ‘Ray of Light’ en ‘Music’ en later werk als ‘Hung Up’, ‘Girl Gone Wild’ en ‘Bitch I’m Madonna’: ze komen allemaal voorbij. Bekijk hier de setlist en zie welke hits ze heeft overgeslagen: de opvallendste afwezigen zijn ‘Borderline’ en ‘Frozen’.
Uitgestelde tour
Dan de recensies. De meesten maken gewag van het feit dat Madonna haar tournee, die in juni al zou beginnen, heeft uitgesteld vanwege een bacteriële infectie waarmee ze enkele dagen op de intensive care heeft gelegen. Hierover zei ze: “Ik dacht niet dat ik het zou halen, en mijn dokters ook niet. Ik ben vijf dagen van mijn leven kwijt, of mijn dood. Mijn kinderen zaten om me heen in het ziekenhuis en ik heb het aan hen te danken dat ik er nog ben.”
Na dit emotionele statement kwam ze volgens Variety met een van de hoogtepunten van de show. Ze zong een akoestische versie van Gloria Gaynors ‘I Will Survive’, waarover het magazine schrijft: “De Queen of Pop keert in krachtige vorm terug op het podium, terwijl ze tokkelt op haar gitaar.” Gaynor zelf heeft ook al laten weten dat ze het prachtig vond.
Blowjobs for showeers
Variety wijst verder op de ‘reset’ tijdens het eerste concert, toen de muziek haperde en Madonna zo’n tien minuten moest volkletsen en waarbij ze samen met Bob the Drag Queen anekdotes opdiste over haar beginperiode in New York. “Ik had geen eigen douche”, vertelde ze over die tijd. “Dus ging ik met mannen mee naar huis die er wel een hadden en gaf ik blowjobs for showers”, onthulde ze.
Op andere momenten was ze dan weer bloedserieus. Variety noemt de foto’s van haar vrienden die zijn gestorven aan aids, die ze toonde tijdens ‘Live to Tell’: van Keith Haring, Martin Burgoyne en anderen. Volgens de Britse krant The Independent was ‘Live to Tell’ een van de hoogtepunten van de avond.
Vijf sterren
The Independent geeft de Celebration Tour vijf sterren en merkt op dat het jammer is dat er zo weinig jonge mensen aanwezig waren in het publiek omdat Madonna met haar show liet zien dat ze nog steeds relevant is. Een minder moment noemen ze de mash-up van ‘Like a Virgin’ met Michael Jacksons ‘Billy Jean’.
Iets soortgelijks deed ze ook al tijdens de Virgin Tour in 1985, maar nu stelt de krant dat het vreemd is om een lied met een tekst als ‘touched for the very first time’ te koppelen aan iemand die in de latere jaren van zijn carrière in verband werd gebracht met kindermisbruik. Tja.
Latex lookalike
Wat ze positief vonden aan ‘Like a Virgin’ was de uitvoering op het podium. Het was een eerbetoon aan de versie tijdens de Blond Ambition Tour, waar ze op een rood bed de liefde met zichzelf bedreef. Deze keer was ze intiem met een lookalike, die er met haar blonde paardenstaart en latex masker uitzag als Madonna’s jongere zelf.
Door naar Rolling Stone. “Na veertig jaar staat Madonna nog altijd overeind. In een jaar waarin Taylor Swift met haar eigen Greatest Hits-tour het grootste concert geeft voor een nieuwe generatie, staat hier echt een icoon dat vastbesloten is te laten zien dat de troon van de Queen of Pop volkomen intact blijft.”
Memoires in concertvorm
De Evening Standard ziet de show niet per se als Greatest Hits Tour, maar meer als ‘haar memoires in de vorm van een concert’. Als voorbeeld noemen ze ‘Bad Girl’, dat Madonna sinds 1993 niet meer heeft gezongen (en dat was destijds niet tijdens de Girlie Show-tournee maar bij Saturday Night Live).
Voor de Celebration Tour heeft Madonna meerdere ballads op het programma staan, waaronder het eerdergenoemde ‘Live to Tell’, maar ook ‘Don’t Cry for Me Argentina’, ‘Rain’ en ‘Crazy for You’. Haar dochter Mercy James speelde piano tijdens ‘Bad Girl’ en ook elders deden haar kinderen mee: Lourdes was te zien tijdens een ballroom-segment rond ‘Vogue’, Stella deed mee als line-dancer tijdens ‘Don’t Tell Me’ en zoon David speelde gitaar tijdens ‘Mother and Father’, een door velen vergeten albumtrack van American Life, die niet eens op single is uitgebracht.
De BBC: “Madonna zag er ongelooflijk uit en klonk de hele tijd geweldig, terwijl ze met overtuiging en kracht van het ene uitgebreide decor naar het andere ging. Ondanks de kniebrace die ze nodig had vanwege een terugkerende blessure.”
Wat ze bij de BBC minder vonden: de obscure ‘Beast Within Remix’ van ‘Justify My Love’ duurde wel wat lang, terwijl van ‘Express Yourself’ en ‘Frozen’ maar een enkel fragment was te horen.
Van m'n sokken geblazen
Het voert te ver om alle recensies van de Celebration Tour hier te benoemen, dus we eindigen met de New York Times. Die sprak een bezoeker die vond dat Madonna te veel kletste en te weinig zong, terwijl een ander het ‘absoluut ongelooflijk’ vond. “Ik vond de medleys prachtig en de kostuums, en al het dansen. Ik ben helemaal van m’n sokken geblazen.”